2783
افسانه های ایرانی

افسانه های ایرانی

1403/05/02 بازدید28838

آل

در این بخش قصد داریم که به موجودات افسانه ای ایران بپردازیم و بعد از آن کم‌کم پای خود را فراتر می‌گذاریم به سوی جهان‌های افسانه ای دیگر میرویم.

گونه از موجودات اهریمنی در باور مردمان قفقاز، ایران، آسیای میانه و بخش‌هایی از جنوب روسیه هستند که در باورهای سنتی، این موجود معروف است به این که نقش مهمی در تولید مثل انسان‌ها دارد و در باور عامه، موجودی است که اگر زن تازه‌زا را تنها بگذارند، سراغش می‌آید و به او آزار یا آسیب می‌رساند. به همین دلیل این موجود را اهریمنی و پلید میدانند.

آل چیست؟

اسم این موجود «آل» است. وایت آل بدین گونه است که تا زمانی که زائو به حمام نرفته و ناپاک است، معمولاً تا شش روز یا ده روز پس از زایمان، اگر تنها بماند آل از دیوار خانه یا راهِ پشت بام یا پنجره و روزن و درِ اتاق، به سراغش می‎ آید و جگر مادر را با خود می‎برد. اگر آل بتواند جگر زن تازه‌زا را به آب برساند و یا از آب بگذراند، سبب بیماری و حتی مرگ او می‎‌شود.

زائویی که آل جگرش را زده و برده اصطلاحاً «آل‌زده» و آشفتگی ناشی از آن را «آل‎زدگی» می‎نامند. گاهی نیز ممکن است آل «جفت بچه» را ببرد. اگر آل جفت بچه را هم ببرد و بخورد، می‎گویند که زائو به بیماری آل‎زدگی دچار می‎شود.

برخی از مردم جامعه‎ های باستانی به موجودات وهمی و خبیثۀ تقریباً شبیه آل، مانند «اَلو»، «لَمَشْتُو» و «لی لیث» اعتقاد داشتند.

برخی دیگر آل را با «ام‎الصبیان» اشتباه گرفته و تصور کرده‎اند که آل نوزاد را هم می‎زند و می‎برد یا به او آسیب می‎رساند؛ از این‎ رو برای حفظ نوزاد از آل‎زدگی نیز چاره‎ اندیشی کرده‎ اند. برای مثال مردم اهل همدان دو گهواره مانند هم درست می‎کنند و در اتاق زائو می‎گذارند تا آل از شناسایی نوزاد درماند و دچار اشتباه شود.

خراسانیها هفت سوزن به لچک نوزاد و هفت سوزن به لچک زائو می‎زنند و به این وسیله از نزدیک شدن آل به زائو و نوزاد جلوگیری می‎کنند و در شبِ ششِ زائو صورت و بدن نوزاد را با سوختۀ باروت، سیاه می‎کنند تا آل از سیاهی و زشتی روی نوزاد بترسد و به او نزدیک نشود.

آلها در مناطق گوناگون دارای نامهای مختلفی هستند مثلاً در ارمنستان به «آلک»، در میان کردها به «ئالو شەوە»، در افغانستان و تاجیکستان به «هال» یا «خال»، در کشورهای ترک‌زبان آسیای میانه به «آلباستی» یا «آلماستی» و در میان مردم کشمیر و بدخشان به «هالماستی» معروفند.

در فرهنگ بختیاریها هم وجود آل ها با عبارات رایجی مانند «آل برده» و «الهی آل ببردت» به چشم می‌خورد.

در روایات ارمنی، آلها قلب و شش زن درحال زایمان، زن آبستن و زنی تازه زایمان کرده (زائو) را می‌دزدند وسبب مرگ او می‌شوند. آنها همچنین با آسیب رساندن به جنین در زهدان مادر سبب سقط جنین می‌شوند. آلها نوزادان زیر چهل روز را دزدیده و اقدام به تعویض آنها با بچه خود یا بچه جن می‌کنند. (مانند الفها در باورهای ژرمنی). آلها نیز مانند انسانها داری دو جنس زن و مرد هستند.

افسانه های محلی شما درمورد آل چیه؟

ارسال نظر شما

login captcha

در گذشته کسانی که زایمانو میگرفتن حتی در درمانگاه ها به دلیل عدم شستشوی مناسب دست ها و ضد عفونیشون، باعث عفونت شدید و فراگیر خون و اندام های داخلی میشدن و زنان بعد زایمان بر اثر همین از بین میرفتن، و اون زمان این رخداد رو به آل نسبت میدادن

جالب بود درکل ولی واقعیت اینه که

اون زمان سواد علمی نبوده 

اگه خانمی سر زایمان خونریزی شدید داشته یا چسبندگی داده و فوت کرده گفتن ال بردتش

درصورتیکه دلیل علمیش براشون اشکار نبوده

جالب بود من از بیمارستان اومدم مادرشوهرم زیر تشکم قیچی گذاشت وبالای سرم قرآن من اعتقادی نداشتم اما بهشون احترام گذاشتم 

یعنی واقعا وجود داره؟

جالب بود و اینکه این یک افسانه نیست بلکه واقعیت داره 

متن جالبی بود 

اما خب خرافاته

ما جنوب هستیم؛ اینجا مادر رو تا ده روز و نوزاد رو تا چهل روز تنها نمی‌ذارن 

و یه قرآن و یه تیکه آهن کنار جای خوابشون میذارن 

چیزی که از بزرگان اینجا نقل قول میشه گویا بودن مادر و نوزاد هایی به این طریق از بین رفتن . 

حتی موجود هایی رو با چشم دیدن 

چه جالب . من عاشق افسانه هام . بیشتر از این مطالب بذارین . ما هم داخل فرهنگمون داریم . اجازه نمیدن نوزاد رو تا چهل روز از خونه بیرون ببرن 

یه قرآن بزارین بالاسر بچه و مادر همین

درضمن مادر و نوزاد همین که از بیمارستان اومد باید دوش بگیرن

دروغه همه اینا

2788

پربازدیدترین ها