راههای استخدام در آموزش و پرورش:
در سراسر دنیا بهخصوص در ایران همیشه افراد زیادی هستند که علاقهمند به معلمیاند و میپرسند چگونه میتوان وارد آموزش و پرورش و استخدام شد.
- جذب از طریق مراکز تربیت معلم (دانشگاه فرهنگیان):
درحال حاضر سه مسیر برای معلم شدن در کشور ایران وجود دارد. تربیت معلم، یکی از روشهای جذب معلم در دستگاه تعلیم و تربیت کشور است. جوانان بعد از فارغ التحصیلی از آموزش و پرورش و بعد از قبولی در مرحله اول کنکور، برای انتخاب رشته تحصیلی، مراکز تربیت معلم را که از آن با عنوان دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی یاد میشود برمیگزینند.
در گذشته دورههای تربیت معلم، دو ساله بود که اکنون در دانشگاه فرهنگیان، دوره چهارساله وجود دارد. دانشجومعلمان از همان بدو ورود به استخدام آموزش و پرورش درمیآیند و بعد از اخذ مدرک تحصیلی به مدارس وارد میشوند.
- استخدام از طریق آزمون های استخدامی:
روش دوم، استخدام از طریق آزمونهای استخدامی است. با توجه به اینکه جذب نیرو از طریق دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی در شرایطی که نیروهای آموزش و پرورش به تعداد زیاد به مرز بازنشستگی میرسند و کمبود نیرو وجود دارد، ممکن است از روش آزمون استخدامی استفاده بشود.
میزان جذب از این طریق توسط سازمان امور اداری و استخدامی و سهمیهای که به وزارت آموزش و پرورش داده میشود، مشخص میشود. پذیرفتهشدگان استخدام پیمانی مشاغل آموزشی در این روش ملزم به گذراندن دوره یک ساله مهارتآموزی هستند. که این دوره شامل مجموعهای از دروس تربیتی، تخصصی و کارورزی (نظری، مهارتی) است. البته این دوره برخلاف دوره ۴ ساله دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی بدون دریافت حقوق و مزایا بوده و صدور حکم استخدامی منوط به کسب موفقیت در دوره مذکور است. و همچنین مدت دوره یکساله مهارتآموزی جزء سنوات خدمتی محسوب نخواهد شد.
- استخدام از طریق تبدیل وضعیت (جذب نیروهای پیش دبستانی، نهضت سوادآموزی، حق التدریس)
اما روش سوم جذب از طریق مجلس خواهد بود. زیرا استخدام آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان و آزمون استخدامی هیچگاه نتوانست کمبودهای معلمی را در مناطق مختلف برطرف کند. و استفاده از معلمان حق التدریس راه حلی بود که از گذشته وجود داشت. این افراد با حقوق اندک در مدارس شروع به کار میکردند به امید آن که استخدام شوند.
بعدها که آموزش و پرورش این مدل جذب نیرو را قطع کرد، افرادی که به شکلهای مختلف مانند آموزشیار نهضت سوادآموزی، مربی پیشدبستانی و معلم حقالتدریس و خرید خدمات با آموزش و پرورش همکاری میکردند، گلایه به نمایندگان مجلس بردند و در نهایت در مجلس قانونی تصویب شد تا این گروه از کسانی که سالها با آموزش و پرورش همکاری داشتند بتوانند جذب این وزارتخانه شوند.
به جز این سه نمونه که آنها را به عنوان راه های استخدام در آموزش و پرورش معرفی کردیم یک راه دیگر نیز وجود دارد که به صورت اشتغال در مدارس غیر دولتی است. مدارس غیر دولتی یا غیر انتفاعی معلمان و کارمندان خود را خارج از سیستم استخدامی آموزش و پرورش جذب میکنند. حالا این پرسش ایجاد میشود که چگونه معلم شویم؟
۱۰ گام مهم برای رسیدن به شغل معلمی وجود دارد که اگر شما از طریق کنکور وارد دانشگاه فرهنگیان شده باشید باید آنها را برای معلم شدن پشت سر بگذارید. در ادامه آنها را با هم مرور میکنیم:
- انتخاب دانشگاه فرهنگیان و یا شهید رجایی هنگام انتخاب رشته
- تعیین محل خدمت. (تعیین محل خدمت شما پس از پایان تحصیل در دانشگاه بر عهده اداره آموزش و پرورش شهر مورد نظرتان خواهد بود)
- تعیین صلاحیت عمومی و تخصصصی
صلاحیت عمومی شامل این نمونهها میشود:
تابعیت جمهوری اسلامی ایران، اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نداشتن سابقه کیفری، عدم اعتیاد، برخورداری از حسن شهرت، عامل بودن به اخلاق و رفتار نیکو متناسب با شأن معلمی.
صلاحیت تخصصی شامل این نمونهها میشود:
داشتن گواهینامه پایان دوره پیش دانشگاهی، کسب نمره علمی کل ۶۵۰۰ و بالاتر در زیرگروه مربوط در آزمون سراسری، نداشتن هیچگونه رابطه استخدامی یا تعهد خدمت به نهادها و سازمانهای دولتی و غیر دولتی در آغاز تحصیل، حداقل نمره متوسطه ۱۵، حداکثر سن ۲۲، افرادی که قبلا در مؤسسات آموزش عالی تحصیل کردهاند مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه فرهنگیان نیستند، تعهد عدم جابهجایی ده ساله برون استانی، احراز توانایی در مهارتهای پایه و علوم فناوری اطلاعات، موفقیت در مصاحبه اختصاصی
- معرفی برای مصاحبه. البته این به معنای قبولی نیست . پس از مصاحبه گزینش نهایی را اموزش و پرورش با در نظر گرفتن شرایط انجام خواهد داد.
- حذف داوطلبان رد صلاحیت شده
- بررسی شرایط بومی. (اگر مدارک اخذشده متوسطه و پیش دانشگاهی داوطلب برای یک شهر باشد، داوطلب بومی همان شهر تلقی خواهد شد.درصورتی که محل اخذ مدارک در شهرهای متفاوت باشد محل تولدداوطلب به عنوان مرکز بومی او تلقی خواهد شد. اگر سه سال آخر محل تحصیل در خارج از کشور باشد، استان محل تولد استان بومی تلقی خواهد شد. و یا اگر علاوه بر سه سال آخر تحصیل محل تولد نیز خارج از کشور باشد استان بومی تهران تلقی خواهد شد.
- بررسی معیارهای روانی و جسمانی برای معلم شدن (تواناییهای گفتاری، دیداری، شنیداری قد و وزن و...)
- بررسی تواناییهای پایه و علوم فناوری اطلاعات
- تعیین زمان خدمت اجباری
- صدور فرم موافقت نامه از سوی اداره آموزش و پرورش
شرایط اختصاصی مندرج در دفترچه نیز مربوط به امتیازات و سهمیه ها، بومی بودن، حدنصاب، اعلام نتایج چند برابر ظرفیت میشود که در دفترچهی راهنمای ثبت نام به تفصیل دربارهی آنها توضیح داده شده است.
تفاوت هنرآموز، استادکار، آموزگار و دبیر:
هنرآموز: از مراتب علمی آموزش و پرورش است. این مرتبه بالاتر از آموزگاری و پایینتر از مدرسی است.
آموزگار: یا معلم کسی است که پیشهاش آموزش به دیگران باشد و تدریس در آموزش و پرورش یا تعلیم و تربیت شغل و کار او به شمار آید.
دبیر: دبیر و هنرآموز تقریبا جایگاه یکسانی دارند. البته در اصل به آموزگار دبیرستان دبیر گفته میشود. همچنین به وزرای عصر ساسانی نیز دبیر میگفتند.
استادکار: استاد کار نسبت به دیگر نقشهای گفتهشده رتبهی بالاتری دارد و از مهارت و تسلط و مزایای بیشتری برخوردار است.
سخن پایانی:
کاربران عزیز میتوانند از طریق سایت ایران استخدام و یا اپلیکیشن و کانالهای تلگرامی و واتساپی ایران استخدام از زمان انتشار دفترچه اطلاع یابند و اخبار مربوطه را دنبال کنند. همچنین میتوانند از شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در دفترچه که پیشتر به آنها اشاره کردیم، آگاه شوند. کارجو های گرامی میتوانند ازطریق سایت ایران استخدام به کارفرما معرفی بشوند و با ارائهی رزومه اقدام به کاریابی حضوری یا دورکاری کنند. همچنین از خدمات رزومه ساز یا درج آگهی استخدام در این سایت استفاده کنند.