غذا یکی از اساسیترین نیازهای آدمی است، همین موضوع باعث شده که بازار غذا به بازاری سودآور و رقابتی تبدیل شود. بااینحال امروزه غذا فقط برای سیر کردن شکم نیست. بلکه غذاهای هر منطقه حامل فرهنگ مردم آن ناحیه نیز هستند. از سوی دیگر غذا خوردن در فهرست تفریح و سرگرمیهای بیشتر ما قرار میگیرد. حالا شرکتهای بینالمللی و بزرگ زیادی به سمت این بازار بینظیر جذبشدهاند و به رقابت با یکدیگر میپردازند. این شرکتها درمجموع بزرگترین مصرفکنندگان محصولاتی مثل سیبزمینی، کنجد، گوشت، مرغ و آرد در جهان هستند. شرکت اسپانیایی تلهپیتزا یکی از همین شرکتها است که حالا پایش به کشور ما نیز بازشده است. به مراسم افتتاحیه شعبه اصلی این رستوران در تهران میرویم، تا از نزدیک با این تجربه بینالمللی آشنا شویم.
مسافری از مادرید
تلهپیتزا شرکت اسپانیایی است که سی سال پیش و در سال 1987 در شهر مادرید اسپانیا افتتاح شد. به گفته مدیرعامل این شرکت، پابلو خوانتگی (Pablo Juantegui) تله پیتزا از همان ابتدا بهطور بینالمللی رشد کرد و در 22 کشور، از کشورهای اروپایی و آمریکایی لاتین گرفته تا آنگولا و امارات متحده عربی، تجربههای موفق خود را تکرار کرد.
حالا تله پیتزا بیش از 1700 شعبه در سراسر جهان دارد. همین موضوع این شرکت را به بزرگترین شرکت تحویل فوری پیتزا جهان (خارج از آمریکا) تبدیل میکند.
شهرت تلهپیتزا بیشتر به خاطر خمیر خانگی با فرمول اختصاصی است. حالا توجه این شرکت به بازار ایران هم جلب شده است. بهاینترتیب تلهپیتزا اولین شرکت بینالمللی تحویل فوری غذا در ایران خواهد بود.
ایران، بهشت کارآفرینی
جورجیو میناردی (giorgio minardi) مدیر بینالملل این شرکت در مراسم افتتاح تله پیتزا در تهران، بازار ایران را با 80 میلیون نفر جمعیت جوان، استثنایی توصیف کرد و گفت: ما یک سال است که با شرکت توسعه صنایع غذایی هرمس در ایران همکاری میکنیم و از بابت شریک ایرانی خود بسیار خوشحالیم. چون ما باورها و ارزشهای مشترکی داریم و این خیلی ارزشمند است.
به گفته میناردی، تمام محصولات تلهپیتزا، از مواد اولیه گرفته تا نیروهای کار، ایرانی خواهند بود و همهچیز به شکل محلی و ایرانی پیش خواهد رفت. آنها طی یک سال حضورشان در ایران تکتک کارکنان تلهپیتزا را آموزش دادند. او مهمترین تولید تلهپیتزا را «خوشحالی» میداند که این خوشحالی با مواد اولیه تازه و دستور پخت خانگی به همراه سرویس فوقالعاده محقق خواهد شد.
در مراسم افتتاح، پابلو خوانتگی، مدیرعامل تلهپیتزا نیز گفت: ما باور داریم که ایران میتواند یکی از مهمترین کشورها برای تلهپیتزا باشد. چرا که 60 درصد از جمعیت 80 میلیونی این کشور کمتر از 35 سال سن دارند و این فوقالعاده است. ما هم سعی میکنیم که فناوری و نوآوریهای تلهپیتزا را به ایران بیاوریم و هرروز مشتریهای خود را شگفتزده کنیم.
اشتغالزایی بزرگ در صنعت غذایی کشور
عضو هیئتمدیره شرکت توسعه صنایع غذایی هرمس بهعنوان نماینده شرکت تله پیتزا در ایران از دیگر سخنران این مراسم بود. ایشان با اشاره به اینکه تله پیتزا شرکتی بزرگ و درحالتوسعه است و بیش از 1700 شعبه در دنیا دارد، افزود: این برند معتبر قصد دارد حدود 200 رستوران دیگر به مجموعه رستورانهای تله پیتزا در کل دنیا، اضافه کند.
وی گفت: ما با توجه به ارتباطاتی که با آنها داشتیم ترغیبشان کردیم تا برای این کار بزرگ به ایران بیایند. با پیگیریهای ما، مدیران شرکت پس از بررسیهای فراوان به این نتیجه رسیدند که بستر مناسبی برای فعالیت غذایی آماده است. کارشناسان شرکت بعد از بازدیدهایی که از روند فعالیت ما و کارکنان ما به عمل آوردند تأییدیه خود را جهت حضور تله پیتزا در ایران صادر کردند. این همکاری از یک سال پیش شروعشده و قرارداد آن امضاشده است. برای دورههای مختلف؛ ازجمله IT و آموزش در فروشگاه، حدود 10 نفر نیرو برای کسب دانش موردنیاز به کشور اعزام شدند تا آموزشهای لازم را ببینند.
مدیر نمایندگی تله پیتزا در مورد قوانین تله پیتزا، اظهار داشت: ازجمله قوانینی که وجود داشت آزمودنهای متفاوتی بود که باید نیروهای ما در آن نمره قبولی میگرفتند که شاید به 100-150 مرتبه در روز میرسید. آزمودنهایی که با آموزش در حین کار همراه بود، کاری که بعضاً هرروز طی چند مرحله انجام میشد.
ساده اما شگفتانگیز
بعد از مراسم افتتاحیه و اندکی پذیرایی، فرصتی دست داد تا با مدیرعامل و مدیر بینالملل این شرکت از نزدیک صحبت کنیم. پیش از آنکه پشت یک میز بنشینیم، سعی کردیم اندکی با فضای یکی از شعبههای اصلی این شرکت بینالمللی آشنا شویم.
دکور رستوران مناسب و اشتها برانگیز است. ترکیب دلپذیر رنگ قرمز و قهوهای و نیز فاصله مناسب میزها از یکدیگر، تلهپیتزا را از دیگر فستفودهای معمول متمایز میکند.
دقت اجرای دکوراسیون داخلی بسیار به دکوراسیون شعبههای خارجی این رستوران شباهت دارد و همهچیز احساس خوب یک فستفود چندملیتی را به مشتری منتقل میکند. منوی رستوران نیز جالب و هیجانانگیز است. انواع پیتزاها در سه کلاس متفاوت قیمت، سالاد و حتی بستنی!
پیتزا و فراتر از آن
به اعتقاد مدیرعامل این شرکت، تلهپیتزا تولیدکننده یک محصول نیست، بلکه آنها ارائه دهنده خدمات هستند. اگر یک محصول فوقالعاده، تحویل بدی داشته باشد، دیر برسد، سرد شود یا گران باشد، رضایت مشتری جلب نخواهد شد. برای آنها هیچچیز به اندازه رضایت مشتری اهمیت ندارد.
یکی دیگر از نکاتی که برای شرکت تلهپیتزا اهمیت دارد تولید محلی محصولاتشان است. با شیوه ادغام عمودی، تلهپیتزا از تولید مواد اولیه تا توزیع نهایی محصول را در دست گرفته است تا بتواند نظارت بر روی تمام مراحل، از ابتدا تا انتها را افزایش دهد. به این شکل آنها خواهند توانست از کیفیت نهایی و تجربه دلپذیر مشتری اطمینان حاصل کنند. در این شیوه برای کشور میزبان (در این مورد ایران) تعداد زیادی شغل به طور مستقیم و غیرمستقیم ایجاد خواهد شد و مشتریها میتوانند مطمئن باشند که بیشترین منفعت تلهپیتزا، نصیب کشور خودشان خواهد شد.
بزرگترین پیتزای زنجیرهای در ایران
خوانتگی باور دارد که شرایط در هر کشوری با کشورهای دیگر تفاوت دارد. حفظ کیفیت در تمام شعبهها و در تمام کشورهای جهان کار بسیار دشواری است. همین موضوع آنها را مجبور میکند که در هر کشور دستور پخت را اندکی تغییر بدهند. به این شکل هم استانداردهای تلهپیتزا حفظ میشود و هم میتوانند محصول استاندارد خود را به سلیقه مشتری ایرانی نزدیک کنند.
برنامه توسعه تلهپیتزا در ایران نیز جالب است. آنها برنامه دارند طی چند سال آینده به بیش از 200 شعبه در ایران برسند و بخش عمدهای از بازار پیتزای ایران را در اختیار بگیرند. تلاش آنها بر این است که کیفیت را در تمام شعبهها با منو و طعم ثابت تضمین کنند. به این ترتیب فرقی نخواهد داشت که از کجا و به چه شکل پیتزای خود را سفارش بدهید. میتوانید از اپلیکیشن تلهپیتزا استفاده کنید، سفارش حضوری بدهید یا غذای خود را به صورت آنلاین سفارش دهید، حتی میتوانید پیتزای دلخواه خود را با مواد متفاوت بسازید. در هر صورت تلهپیتزا سعی میکند تا هر بار با وجود حفظ استانداردها شما را شگفتزده کند.
شریک ایرانی تلهپیتزا
به اعتقاد مدیرعامل این شرکت، پیدا کردن شریک تجاری مناسب میتواند تا حد زیادی به آنها کمک کند تا با شرایط متفاوت هر کشور تطبیق پیدا کنند. شرکت توسعه صنایع غذایی هرمس شریک ایرانی این شرکت، همین وظیفه را برعهده دارد. به گفته مدیریت شرکت هرمس، مدیریت و خلاقیت تلهپیتزا نقطه قوت این شرکت است.
شرکت هرمس بیش از یک سال بر روی ذائقه ایرانی وقت و هزینه صرف کرده است. در این راه از نمونههای آماری از سنین مختلف با درآمدهای مختلف استفاده شده تا در نهایت هم طرف اسپانیایی هم مردم ایران از این تجربه مشترک رضایت داشته باشند.
شعبههای این رستوران در سه شکل تاسیس خواهند شد: «شعبه مادر» یا پرچمدار (Flagship) با مساحت بین 150 تا 200 متر در مناطق اصلی شهر، شعبههای دلتا (Delta) با مساحت 60 تا 100 متر، و شعبههای کوچک (Satellite) که بیشتر بر روی ارسال پیتزا متمرکز خواهد بود.
طرف ایرانی اعتقاد دارد که کار کردن با شرکای اسپانیایی بسیار سادهتر از کار کردن با خیلی کشورهای دیگر مثل آمریکا است. به باور آنها نزدیکیهای فرهنگی دو کشور، انعطافپذیری و تجربه تلهپیتزا دلیل این سادگی همکاری است.
امتحان نهایی
گفتوگوی دوستانه و لذتبخش ما تمام میشود و وقت آن میرسد تا محصولی را امتحان کنیم که در موردش بحث و گفتوگو کردهایم.
باید اعتراف کنم که این پیتزا، یکی از بهترین پیتزاهایی است که میتوانید در تهران پیدا کنید. غذایی که میشود اسم آن را به معنای واقعی کلمه پیتزا گذاشت. به خصوص که خودتان میتوانید ضخامت خمیر و مواد روی پیتزا را انتخاب کنید.
مرغ سوخاری تلهپیتزا هم متفاوت است و طعم مدیترانهای آن به یاد میماند. در نهایت خوشحالیم که یک رستوران بینالمللی و معتبر، پیش از بسیاری از کشورهای دیگر به بازار ایران آمده است و ما هم میتوانیم طعمی بینالمللی را در شهر خود تجربه کنیم.