وقتی به راه اندازی کسب و کار فکر میکنیم، احتمالا یک مسیر پردردسر و ناهموار به ذهنمان میرسد که پایه و اساس محکمی ندارد و ممکن است هر لحظه با هر تغییر بیرونی در شرایط، ما را زمین بزند. مگر نه که بعضی از استارتاپهای بزرگ ِ غربی (مثلا we work یا Beepi) هم شکست خوردند؟ خبر خوب این است که همه کسب و کارها محکوم به شکست نیستند و همه تلاشهای شما هم بیپاسخ نخواهند ماند. مشاوره راه اندازی کسب و کار، از همان اول میتواند بخش بزرگی از چالشهای پیش رو را حل کند. علاوه بر این، ایجاد یک کسب و کار کوچک (خانگی یا غیرخانگی) همیشه نیاز به سرمایه خیلی زیاد یا امکانات فراوان ندارد. فراگیر شدن امکانات دیجیتال و دنیای آنلاین، به ما اجازه میدهند که از هر جایی که هستیم، با کمترین میزان سرمایه و فقط با پیگیری و پشتکار بتوانیم درآمدزایی کنیم. اما اصول این کار چه چیزهایی هستند و چه چالشهایی برای انجام آن پیش رو داریم؟ از کجا باید مشاوره راه اندازی کسب و کار بگیریم؟ بیایید کمی دقیقتر به ماجرا نگاه کنیم.
اصول راه اندازی کسب و کار
همانطور که نباید به راه اندازی کسب و کار بدبینانه نگاه کنیم و ناامید باشیم، سادهانگاری کسب و کار هم اشتباه است. بدون مشاوره راه اندازی کسب و کار، وارد این حوزه جذاب اما پیچیده نشوید. هر کاری اصولی دارد و اصول کسب و کارهای خانگی و کوچک، اینها هستند:
- برنامه شغلی داشته باشید: داشتن یک برنامهریزی منظم و مداوم فقط برای کارمندها نیست. باید نظم داشته باشید و تمام زمانی که میخواهید برای کسب و کار خانگی بگذارید را مدیریت کنید. یکی از بهترین راهها برای شروع این نظم مشخص کردن تعداد ساعات کار است. در یک دفتر یا اکسل برای خودتان بنویسید که قرار است مثلا در روز 5 ساعت برای پروژه خودتان وقت بگذارید و به آن متعهد شوید. متعهد ماندن البته چندان ساده نیست.
- حواستان به مجوزها و مسائل حقوقی باشد: هیجان و شور اولیه راه اندازی کسب و کار با سرمایه پایین، بعضی از مسائل مهم را از یاد ما میبرد. مسائلی مثل مجوزها، مالیات و کارهای حقوقی. بعضی از کارها مثل فروش غذا و نوشیدنی، باید مجوز بهداشت داشته باشند. قبل از شروع کارتان، بهتر است مشاوره راه اندازی کسب و کار دریافت کنید.
- معلم داشته باشید: هیچ کسب و کاری بدون مطالعه کارهای قبلی و درس گرفتن از افراد حرفهای به موفقیت نمیرسد. علاوه بر این، تنها کار کردن ممکن است شما را منزوی و فرسوده کند. گاهی نیاز دارید که کسی کنارتان باشد و توصیههای کوچکی بکند. این معلم یا راهنما میتواند دوستی باشد که قبل از شما وارد این مسیر شده، یا حتی یک کانال آموزشی در یوتوب.
- برای خودتان تبلیغ کنید: یاد گرفتن تبلیغات، پله موفقیت شماست، آن هم در دنیای امروز که شبکههای اجتماعی به فروشگاههایی بزرگ و متنوع تبدیل شدهاند. حتما در شبکههای اجتماعی و پیامرسانهای محبوب (که در ایران اینستاگرام، توییتر و تلگرام هستند) حساب داشته باشید و البته استفاده از آنها را آرام آرام یاد بگیرید. مثلا یک فروشگاه مربافروشی خانگی میتواند با انتشار عکسهای جذاب، فروشش را در اینستاگرام بالا ببرد، آن هم بدون نیاز به یک مکان فیزیکی.
- مهارتهای فنی خودتان را بالا ببرید: وقتی برای خودتان کار میکنید، هم رئیس هستید، هم سرپرست، هم کارمند. بنابراین (حداقل در ابتدای راه اندازی کسب و کار) نیروی فنی برای مدیریت بحران ندارید. اگر برای کارتان وبسایت میخواهید، میتوانید در مدتی نسبتا کوتاه (چند ماه) برنامهنویسی و ساختن وبسایتهای ووردپرس ساده را یاد بگیرید و کار را شروع کنید.
5 ایده برای راه اندازی کسب و کار
مهم است که بدانید همه کسب و کارها ساده نیستند و از عهده یک نفر یا یک تیم کوچک برنمیآیند. با این حال تعداد کارهایی که میتوان خیلی زود و با امکانات کم راهاندازی کرد، کم نیست. این پنج پیشنهاد میتوانند همین امروز به شغل آینده شما تبدیل شوند:
- محصولات خانگی دستساز بفروشید: اولین ایده راه اندازی کسب و کار که به ذهن خیلی از ما میرسد، این است که چیزی را در خانه درست کنیم و بفروشیم. و البته که خیلی هم خوب جواب میدهد. در خانه میتوانید خوراکیهایی مثل مربا، ترشی، ادویه و چاشنی، یا حتی غذاهای کامل درست کنید. محصولات غیرخوراکی هم ایدههای کسب و کاری خوبی هستند، مثلا پیکسلهای کوچک، کیفهای پارچهای، زیورآلات یا هر چیزی که در ساختنش مهارت دارید.
- عمده بخرید و جزئی بفروشید: این کاری است که خیلی از مغازهدارها و حتی فروشگاههای بزرگ انجام میدهند. میتوانید محصولاتی مثل زیورآلات، لوازم کوچک خانگی، ظرف و ظروف، حتی خوراکیهای ساده فاسدنشدنی و... را به صورت عمده بخرید و بعد به صورت جزئی به دست مشتریان برسانید.
- کلاس آنلاین برگزار کنید: اگر مهارتی دارید که خریدار دارد، آن را مجانی در اختیار کسی نگذارید! مهارتهایی مثل برنامهنویسی، دیجیتال مارکتینگ، زبانهای خارجی، تولید محتوا، یا کارهای غیرآنلاین مانند گلدوزی، آشپزی، نجاری، ساختن تابلو و... این روزها ترند هستند و افراد زیادی میخواهند آن را یاد بگیرند. برنامه ریزی کنید و با راه اندازی کسب و کار، خیلی ساده و حتی از خانه انها را به بقیه آموزش بدهید.
- یک کسب و کار خدماتی داشته باشید: در مشاوره راه اندازی کسب و کار، همیشه در کنار فروش کالا یک پیشنهاد خوب دیگر هم دیده میشود: فروش خدمات. خدمات یا سرویسها چیزهایی هستند که گرهای از مشکل بقیه باز میکنند. مثلا میتوانید در محل خودتان پیشنهاد ارسال مرسولات را به همسایهها بدهید یا خریدهای افراد مسن و ناتوان را به عهده بگیرید. خیلی از بزرگترین شرکتهای ایران (مثلا اسنپ و اسنپ فود) هم خدماتی محسوب میشوند.
- محصولات دیجیتال بفروشید: محصولاتی که میتوانید با سرمایه کم بفروشید، فقط فیزیکی نیستند. فونتها، نقاشیها، پوسترها، اکانت اپلیکیشنها و ... همه چیزهایی هستند که میتوانید در اینترنت از فروش آنها سود کسب کنید.
استفاده از خدمات رایگان مشاوره کسب و کار کارمنتو
مشاوره راه اندازی کسب و کار را قبل از شروع آن برنامهریزی کنید، هم برای این که دید واقعیتری از مسیر پیش رو داشته باشید و هم این که قدمهای آن مسیر را بشناسید. در کارمنتو، مشاوران متخصصی حضور دارند که هر کدام در یک حوزه خاص فعالیت کردهاند و چم و خم آن مسیر را میشناسند. یکی از بخشهای وبسایت کارمنتو مشاوره رایگان است که در آن میتوانید سوالهایتان را مطرح کنید و کاملا آنلاین، جواب بگیرید. شروع کردن یک کسب و کار خانگی شیرین و دلچسب است و نوید روزهای خوب آینده، گاهی میتواند واقعبینی ما را کم کند. اینجا مشاوران کارمنتو کنار شما هستند تا روی تاریکیهای مسیر نور بیاندازند و همه چیز را درمورد کسب و کارهای خانگی و کوچک به شما بگویند. علاوه بر این، اگر برای هر کدام از مراحل کارتان (مثلا دیجیتال مارکتینگ، برنامه نویسی، تبلیغات، فروش، مسائل حقوقی و مجوزها و...) هم نیاز به مشاور دارید، میتوانید روی مشاورههای تخصصی کارمنتو حساب کنید.