نکاتی درباره خودروی نیمه لوکس اپل اینسیگنیا:
اگر میخواهید خودرویی داشته باشید که اطرافیان کمتر از آن در خیابانها دیده باشند یا نامش آنقدر ناآشنا باشد که حتی نتوانند تلفظش کند باید انتخابتان را به سمت اینزیگنیا گرنداسپرت کج کنید. خودرویی که ممکن است برخی آن را به نام بیوکرگال بشناسند، انگلیسیها به آن واکسهال اینزیگنیا بگویند ودراسترالیا با نام هولدن اینزیگنیا شناخته شود.
این خودروی نیمه لوکس که اپل اینسیگنیا هم صدا زده میشود محصول شرکت آلمانی اپل است که بیشتر افراد آن را به مدل قدیمی اوپل کورسا میشناسند؛ اما این محصول جدید اپل برای خودش پیشرانهای دولیتری دارد که ۲۶۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. همین قدم اول میتوان تشخیص داد که خودروساز آلمانی اینساگنیا را یک پله بالاتر از اپل آسترا ساخته است. این خودرو که سال ۲۰۱۳ مورد جراحیهای زیادی قرار گرفت با موتور ۱.۳ لیتری و ۱۴۰ اسب بخار فاصله زیادی تا آنسیگمیا دارد. همچنین اپل کورسا با این خودروی دو لیتری قابل مقایسه نیست و نمیتوان چسبندگی که اینزیگنیا به کمک دیفرانسیل پیشرفته خود به دست آورده است را با کورسا مقایسه کرد.
البته در کشورهای دیگر یک نسخه ۲.۸ لیتری با توربوشارژ هم فروخته میشود که در مرزهای کشور ما جایی ندارد. همچنین جعبه دندهای که برای آن تعبیه شده یک مدل اتوماتیک هشت سرعته است. اگر نگاهی به رتبه ایمنی این خودرو در آزمونهای Euro Ncap بیاندازیم خواهیم دید که اوپل اینسیگنیا در جایگاه پنج ستارههای این موسسه جا گرفته است. یعنی از نظر ایمنی از بهترین رتبه برخوردار شده است. اگر روزی نسخه ۲۰۱۸ این خودرو به بازار ایران هم بیاید شاهد صندلیهای مجهز به تهویه، گرمایش و ماساژورخواهیم بود.
اپل اینزیگنیا یک خودروی سواری فست بک با چراغهای کشیده است. روی در انحنایی داده شده که خودرویی اسپرت از آن خلق کرده البته سقف مدل ۲۰۱۷ آن شیبدار شده، وزن آن کاهش یافته و کابین آن بزرگتر شد. یکی از رقبای جدی این خودرو را باید رنو تلیسمان بدانیم که اتفاقا به قیمت ارزانتری هم خرید و فروش میشود و نام آشناتری در مقایسه با اپل دارد. رقبای این خودروی آلمانی در کشورهای غربی عموما شامل فورد موندئو، اشکودا اکتاویا و فولکسواگن پاسات میشود. در ایران اپل نامآشناتر از بقیه است و همین موضوع باعث میشود که خرید و فروش آن رونق بیشتری داشته باشد.
از نظر حجم موتور اپل ۴۰۰ سیسی بزگتر از تالسیمان است و قدرت بیشتر و شتاب بالاتری هم دارد. آن هم در حالی که مصرف بنزین تالیسمان در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها ۰.۵ لیتر بیشتر از رنو است و اگر کسی قید خدمات پس از فروش گسردهتر تلیسمان را بزند، اپل برای او خودروی پربرکتتری به حساب میآید.
سال ۱۳۹۶ دیگر از این خودرو وارد کشور ما نشده است و به همین دلیل راهی جز خرید اپل دست دوم وجود ندارد. با جستوجو در دیوار متوجه میشویم. مدل صفر آن در اروپا ۳۴ هزار و ۸۸۵ یورو قیمت دارد. با اینکه سال ۱۳۹۶ آن را میشد به ارزش ۲۸۰ میلیون تومان معامله کرد اما برخی از افراد این خودروی خود را در دیوار به قیمت ۷۰۰ میلیون تومان آگهی کردهاند.