نینی سایت: بچههای امروزی خیلی جالباند، بسیاری از آنها زبان انگلیسی بلندند، از بازیهای رایانهای کاملا سر در میآورند، حتی در شبکههای اجتماعی عضوند، اما همین بچهها فهم ابتداییترین مسائل و واکنش نسبت به کنشهای طبیعی را ندارند. مثلا در سادهترین شکل ممکن وقتی توپی به سمتشان پرت میشود، دستشان را جلوی صورتشان نمیگیرند و اجازه میدهند توپ به صورتشان برخورد کند. پیشترها، وقتی بچه بودیم، پدر و مادرانمان به آشنایان میگفتند بچههای امروزی خیلی میفهمند. حالا این حرف را ما درباره بچههای امروزه میزنیم. بچههایی که هم از سیاست سر در میآورند، هم تکنولوژی، ایمیل، فیسبوک، گوگل، دوربین دیجیتال و ... .
تحقیقات و مطالعاتی در دانشگاه کالیفرنیا انجام شده که نشان میداد کودکان بیشتر از اینکه در زندگی عادی خود مهارت داشته باشند، در کار با تکنولوژی آزموده شدهاند. مثلا طبق آمار گرفته شده از هر 5 کودک 1 نفر کار با IPad را بلد است، اما 48 درصد از کودکان آدرس محل زندگی خود را نمیدانند . 66 درصد میتوانند با کامپیوتر کار کنند، در حالی که تنها 33 درصد میتوانند اسم کوچک و نام خانوادگی خود را بنویسند. از 10 بچه بین 2 تا 5 سال ، 7 تاشون میتوانند بازی آنلاین انجام دهند، در صورتی که تنها 2 نفر از 10 نفر میتوانند بدون کمک شنا کنند. 73 درصد میتوانند با موس کار کنند و تنها 11 درصد میتوانند بند کفش خود را ببندند. این تحقیق از بین 2200 مادر در 11 کشور دنیا جمع آوری شده است.
با این آمار سیر ماشینی شدن بچهها رو به پیشرفت است و بد نیست مادران بدانند که بچه به دفاع از خود و یاد گرفتن آداب زندگی اجتماعی بیش از هر چیز نیاز دارد. گاهی برای مادران موسیقی بلد بودن کودک، دو زبانه و سه زبانه شدنش و انواع مهارتهای تخصصی درجه دوم و سوم در رشد کودک در اولویت قرار میگیرد و اهمیت بیشتری پیدا میکند. اما روانشناسان معتقدند به بچههایمان ابتدا دفاع کردن و واکنش نشان دادن در مقابل هر کنش و ضربهای، پاسخ دادن به هر سوالی، جواب دادن به سلامی و چیزهای ابتدایی دیگری را بیاموزیم که مادرانمان به ما آموختند. یادمان باشد این وظیفه مادرانه ماست. شاید اولویت دادن به مسائل غیر ضروری مثل مهارت کودک در زبانهای دیگر و غیره، میتواند نشانه چشم و خم چشمی و عقدهگشایی خودمان باشد. این مهارتها به هیچوجه بد نیستند، به شرط آنکه اولویتها برای تربیت کودکانمان چیزهایی باشد که در ابتدا باعث بقایشان میشود.