نینی سایت: زهرا محمدزاده، کارشناس مسایل تربیتی - این روزها پدرها و مادرها بنابه دلایل مختلف سعی دارند به اجبار فرزندشان را به کلاسهای تابستانی بفرستند اما این بزرگترین اشتباه خانوادهها است، چرا که دانشآموز باید در اثر احساس نیاز خودش به این کلاسها برود. البته شرکت در کلاسهای تابستانی اگر همراه با فشار روانی خانواده باشد، تاثیر نامطلوبی هم به جا میگذارد. پس خانواده باید نقش راهنمایی و هدایت را ایفا کند، نه تصمیمگیری.
از طرف دیگر باید در نظر بگیریم که بچهها در طول سال تحصیلی فشارهای روانی زیادی را بابت انجام تکالیف مدرسه، امتحانات و رعایت نظم و مقررات مدرسه متحمل میشوند و فشار مضاعف بر آنها واقعا روا نیست چرا که تحقیقات بسیاری نشان میدهد بچههایی که هر روز صبح زود از خواب بیدار میشوند و آرزوی یک ساعت خواب صبح در روزهای تابستان را دارند، بیشتر از سایر بچهها افسرده میشوند و موفقیت کمتری هم به دست میآورند. البته تقریبا همه بچهها ترجیح میدهند که تمام تعطیلات را در خانه و پای تلویزیون و کامپیوتر بگذرانند در حالی که اگر انتخاب کلاسها اگر درست انجام شود، میتواند موجب رشد استعدادها و جهتدهی مثبت به تواناییهای دانشآموزان شود.
فراموش نکنید کلاسهای تابستانی بسیار متنوعاند؛ مانند کلاسهای ورزشی، هنری و آموزشی. ما برای این بچهها کلاسهای مفرح و شاد مانند شنا را توصیه میکنیم. البته نوع کلاس باید با توجه به شرایط روانی، سنی و تفاوتهای فردی وعلایق دانشآموزان انتخاب شود. از طرفی بسیاری از تستهای روانشناسی حتی در سنین پایین نیز موجب بروز استعدادهای کودک میشود و والدین میتوانند بفهمند که فرزندشان چه توانایی و استعدادی دارد. در عین حال، برخی والدین تمام ساعتهای روز فرزندشان را با انواع کلاسهای تابستانی پر میکنند اما این کلاسها موجب کاهش بازدهی آنها میشوند و حس خشم و انتقامجویی را در بچه ایجاد میکنند. بهترین حالت این است که بچههای مقطع دبستان را در یک کلاس ورزشی یا هنری ثبتنام کنیم و دانشآموزان مقاطع راهنمایی و دبیرستان را در حداقل دو کلاس. به دانشآموزانی که نزدیک کنکور هستند و در طی تابستان کلاسهای کنکور را تجربه میکنند، توصیه میشود برای آرامسازی روانی در یک کلاس تفریحی و ورزشی شرکت کنند.
منبع: کتاب «اوقات فراغت منهای استرس»