در دنیای کنکور سراسری، داستان هر موفقیتی میتواند الهامبخش دانشآموزان و والدین باشد. در اینجا بخشهایی از گفتگوی مادر دو دانشآموز ارشیا شکوری رتبه ۶ کنکور ریاضی فیزیک و آروین اصلی رتبه ۹ کنکور سراسری را آوردهایم که جزییات آن به همراه مصاحبه کامل را میتوانید در این لینک مشاهده کنید.
معرفی والدین رتبه های برتر کنکور
برای شروع، از مادر آروین و مادر ارشیا خواستیم خود را معرفی کنند.
نیوشا طهماسبیان: «من مادر آروین اصلی هستم، کسی که در رشته ریاضی فیزیک کنکور ۱۴۰۳ رتبه ۹ را کسب کرد.»
آرزو منشیزاده: «من مادر ارشیا شکوری هستم که رتبه ۶ کشوری را بهدست آورد.»
شغل والدین: پایگاه حمایت
برای درک بهتر شرایط زندگی و حمایتهای خانوادگی، از والدین درباره شغلهایشان سوال کردیم.
نیوشا طهماسبیان: «در حال حاضر من خانهدار هستم، اما قبلاً در زمینه طراحی لولههای پالایشگاه فعالیت میکردم.»
آرزو منشیزاده: «من عضو هیئت علمی دانشکده معماری دانشگاه هنر هستم.»
خاطرات کودکی: بذرهای موفقیت کنکوری ها
از آنها پرسیدیم که کمی درباره کودکی فرزندانشان بگویند.
نیوشا طهماسبیان: «آروین همیشه بچه خوبی بود و منطقی فکر میکرد. او خیالپرداز بود و به مسائل از زوایای مختلف نگاه میکرد.»
آرزو منشیزاده: «ارشیا کودکی پرجنبوجوش و مستقل بود. او همیشه در حال ساخت و تولید چیزهای جدید بود و این ویژگیها به او کمک کرد تا در کنار حواسپرتیها، روی هدفش متمرکز بماند.»
مسیر تحصیلی: از استعداد تا موفقیت
در ادامه، از آنها درباره زمان شناسایی استعداد فرزندانشان سؤال کردیم.
نیوشا طهماسبیان: «در مهدکودک، معلمش میگفت که آروین استعداد بالایی دارد و خیلی سریع یاد میگیرد. من سعی کردم شرایطی فراهم کنم که استعدادهایش شکوفا شوند اما او را در مدارس سختگیر ثبت نام نکردم.»
آرزو منشیزاده: «استعداد ارشیا در جنبههای مختلف مانند نقاشی، تولید محتوا و کارهای خلاقانه مشهود بود. ما او را در مدارسی ثبتنام کردیم که سختگیری کمتری داشتند تا او از درس زده نشود.»
حمایت در زمان چالش: استقامت و همدلی
سپس از آنها پرسیدیم که در زمان چالشهای تحصیلی چگونه به فرزندانشان کمک کردند؟
نیوشا طهماسبیان: «در مواقع ناامیدی به آروین میگفتم که برای بهدست آوردن هر چیزی باید سختیها را تحمل کند. این گفتوگوها به او امید میداد.»
آرزو منشیزاده: «ارشیا بهندرت دچار افت انگیزه میشد. اگر هم خسته میشد، به خود انگیزه میداد و ما نیز برنامههای تفریحی برای تقویت روحیهاش داشتیم.»
تفریحات: تعادل در زندگی کنکوری ها
میزان و نوع تفریحات کنکوریها یکی از چالشهای همیشگی است که در این باره از والدین این دو رتبه برتر کنکور پرسیدیم.
نیوشا طهماسبیان: «آروین به بازیهای کامپیوتری علاقهمند نبود و بیشتر از فیلم و سریال در زمانهایی که درسی نداشت لذت میبرد.»
آرزو منشیزاده: «ارشیا در سال کنکور، به اخبار و فضای مجازی توجه میکرد، اما بهخوبی توانست زمان استفاده از این دو را مدیریت و تمرکز خود را حفظ کند.»
نقش مدرسه: پیوندی مؤثر
از آنها درباره نقش مدرسه در موفقیت فرزندانشان پرسیدیم.
نیوشا طهماسبیان: «مدیریت و برنامهریزی مدرسه یکی از عوامل اصلی موفقیت آروین بود. ارتباط دوستانه معلمان، مشاوره تحصیلی اختصاصی و تدریس خوب آنها تأثیر زیادی در این موفقیت داشت.»
آرزو منشیزاده: «فضای دوستانه و رقابتی در مدرسه بسیار خوب بود. این روابط انسانی باعث انگیزه مضاعف برای موفقیت علمی ارشیا بود.»
چالشهای خانوادگی: عبور از موانع
یک سوال و مسئله مهم برای والدین مسئله ایزوله کردن کنکوریها از حاشیههای زندگی است. والدین این دو دانشآموز در اینباره اینگونه گفتند:
نیوشا طهماسبیان: «من معتقدم که بچهها باید از چالشهای کوچک زندگی آگاه باشند، اما سعی کردیم مشکلات بزرگ را از آنها دور کنیم.»
آرزو منشیزاده: «ما زندگی طبیعیمان را داشتیم، اما تصمیمات بزرگ را به بعد از کنکور منتقل کردیم.»
هوش یا تلاش: کدام یک در موفقیت مؤثرتر است؟
از آنها پرسیدیم که آیا فرزندانشان بیشتر به خاطر هوش موفق شدهاند یا تلاش؟
نیوشا طهماسبیان: «به نظرم هر دو عامل مهم هستند و نمیتوان یکی را به تنهایی برگزید. تلاش و ممارست بهاندازه هوش اهمیت دارد.»
آرزو منشیزاده: «این سؤال همیشه مطرح است. اما خود ارشیا هم معتقد بود که استمرار برای اینکه بتوان از هوش نیز بهره برد مهم است.»
ارتباطات در زمان کنکور: حفظ تعادل
وقتی درباره ارتباطات فرزندانشان در دوران کنکور پرسیدیم، اینگونه بیان کردند:
نیوشا طهماسبیان: «آروین بیشتر به تماس تلفنی با دوستانش بسنده میکرد و زمان زیادی برای رفتوآمد اختصاص نمیداد.»
آرزو منشیزاده: «ارشیا خیلی اجتماعی است و در طول سال کنکور نیز به ارتباط و گذراندن وقت با دوستانش ادامه میداد، اما مدیریت خوبی بر زمان داشت.»
تجربههای تحصیلی والدین: نگاهی به گذشته
در ادامه، از آنها درباره تجربههای تحصیلی خودشان سؤال کردیم.
نیوشا طهماسبیان: «من خیلی درسخوان بودم، اما به دلیل یک حادثه نتوانستم در دانشگاه رشته مورد علاقهام را ادامه دهم. علاقهام را بعدها در شغلم پیگیری کردم.»
آرزو منشیزاده: «من در دبیرستان در مدرسه سختگیری درس خواندم و این موضوع باعث شده بود از درس زده شوم. به همین دلیل در مورد ارشیا خیلی مراقب بودم.»
توصیهها برای نسل آینده: از والدین به فرزندان
در انتها از آنها خواستیم توصیهای برای سایر دانشآموزان داشته باشند.
نیوشا طهماسبیان: «تربیت نسل جدید باید به گونهای باشد که بچهها در تجربیات از والدین خود حرفشنوی داشته باشند. بازیهای کامپیوتری و فضای مجازی باید با احتیاط در اختیار آنها قرار داده شود. نباید همه امکانات را در اختیار فرزندمان بگذاریم طوری که انگیزه و تلاش کافی نداشته باشد.»
آرزو منشیزاده: «نباید محدودیتهای شدید برای بچهها قائل شد. موفقیت نباید تنها در کنکور یا نقاط مشخص دیگر تعریف شود.»
سخن پایانی: موفقیت، حاصل تلاش مشترک
موفقیت آروین و ارشیا نشاندهنده تلاشهای مشترک خانواده، مدرسه و خود دانشآموزان است. این داستانها به ما یادآوری میکند که هر موفقیتی در سایه زحمت، استقامت و حمایتهای عاطفی شکل میگیرد.