راه اندازی کسب و کار از آن دسته ایدههای جذاب است که با هدف رسیدن به استقلال شخصی و کسب درآمد کافی رو به افزایش است. همه ما دوست داریم کسب و کار خودمان را راه اندازی کنیم. اما چرا اقدام نمیکنیم؟ چه انگیزهای باید در وجودمان شکل بگیرد تا دست به کار شویم؟ آیا نداشتن سرمایه کافی دلیل موجهی است؟
نکات بسیار زیادی وجود دارد که باید قبل از راه اندازی کسب و کار به آنها توجه کرد. در این نوشته به بررسی مراحل راه اندازی یک کسب و کار موفق میپردازیم.
مرحله 1: برنامه ریزی برای کسب و کار
داشتن برنامه مشخص برای موفقیت یک کارآفرین ضروری است. داشتن برنامه و طرح تجاری به شما کمک میکند که کسب و کار خود را ترسیم کرده و نقاط قوت و ضعف آن را کشف کنید. چند موضوع مهم که باید در نظر گرفته شود عبارتاند از:
- هزینههای راه اندازی کسب و کارتان چقدر است؟
- بازار و مخاطبان هدف شما کیستند؟
- کسب و کار شما چگونه کسب درآمد میکند؟
هزینه راه اندازی کسب و کارتان چقدر است؟
برآورد تقریبی هزینههای به اجرا در آوردن یک ایده از مهمترین مراحل راه اندازی است. باید توانایی مالی خود را قبل از اقدام برای انجام هر کاری بسنجید. هزینه راه اندازی کسب و کار بسته به نوع کار انتخابی شما بسیار متفاوت خواهد بود اما تقریباً برای هر فرد با هر میزان بودجهای راهی برای شروع وجود دارد. با مشورت و استفاده از تجربه افراد کار کشته، کلیه هزینه های مربوط به راه اندازی کسب و کار و هزینههایی نظیر پرداخت قبوض آب و برق و گاز را نیز برآورد کنید. جزئیات هزینههای مورد نیاز به عنوان سرمایه اولیه به شرح زیر است:
هزینه اجاره یا خرید یک مکان مناسب
انتخاب یک محیط مناسب با شرایط عالی و بازدهی مناسب برای راه اندازی کسب و کار از واجبات است. بهعنوانمثال هنگام راه اندازی کتابفروشی باید زمان خود را به یافتن مکانی اختصاص دهید که روزانه دانشجویان، دانشآموزان، کارمندان و افراد فرهیخته زیادی از آنجا تردد کنند. هزینه اجاره یا خرید یک مکان متناسب با کسب و کار شما و شهر شما متغیر خواهد بود.
بهترین مکان برای راه اندازی کسب و کار کجاست؟
انتخاب مکان مناسب برای کسب و کار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. مثلاً حداقل فضای مورد نیاز برای راه اندازی کارواش و سهولت در جابهجایی خودروها ۲۰۰ متر مربع خواهد بود. شما اگر بهترین تجهیزات و امکانات را هم برای کارواش خود فراهم کنید، در صورت عدم احداث آن در مکان مناسب، به سود قابل قبولی نخواهید رسید. اینکه محیط درست و مناسبی را برای راه اندازی کسب و کارتان انتخاب کنید بسیار مهم خواهد بود. مثلاً بهتر است یک کارواش در نزدیکی مراکز فروش یا نزدیک بازار و میدانهای بزرگ و مناطق مسکونی راه اندازی شود.
برآورد هزینه خرید لوازم و تجهیزات کسب و کار
هزینه خرید لوازم و تجهیزات هر کسب و کاری بسته به نوع آن متفاوت خواهد بود. باید مقداری از سرمایه خود را برای خرید تجهیزات و لوازم کاربردی کنار بگذارید تا بهترین نتیجه را بگیرید. برای مثال هزینه کلی راه اندازی لبنیاتی به طور متوسط بین 50 تا 100 میلیون تومان است.
از دیگر موارد میتوان به سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی باشگاه ورزشی اشاره کرد. بودجه لازم برای این کار بین 200 تا 300 میلیون تومان برآورد شده است که برخی از صاحبان سالنهای بدنسازی سعی میکنند با خرید تجهیزات دستدوم هزینههای خود را کاهش دهند.
بازار و مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟
جایگاه بازار شما را مخاطبان هدف شما تعیین خواهند کرد. برای مثال قبل از راه اندازی عطاری باید در نظر داشته باشید که شغل عطاری و مشاغل مرتبط با گیاهان دارویی چندین نوع مشتری دارد. بهترین مشتریان عطاری کسانی هستند که به زندگی طبیعی و سالم علاقه دارند و قبلاً اثرات داروهای گیاهی را به خود دیدهاند. متخصصان گیاهان دارویی به دلیل نوع تجویزی که میکنند میتوانند مشتریان بالقوه عطاری تازه تأسیس شما باشند. هر چقدر اطلاعات بیشتری از بازار هدف خود و نحوه ارتباط گرفتن با آنها داشته باشید، به فروش بیشتری دست پیدا خواهید کرد و درآمد حاصل از کسب و کار خود را افزایش خواهید داد.
درآمد حاصل از راه اندازی کسب و کارتان چقدر است؟
بهتر است قبل از انتخاب کسب و کار مورد علاقه خود درباره درآمد حاصل از آن تحقیق کنید و بدانید از چه طریقی میتوانید درآمد و سود خود را افزایش دهید. برای مثال درآمد قصابی به عوامل مختلفی نظیر مکان و موقعیت قصابی، رعایت بهداشت فردی و بهداشت محل کار و ارائه محصول تازه و ... بستگی دارد و اگر تمام اصول به درستی دنبال شود، میتوان درآمد 25 میلیون تومان در ماه را برای قصاب در نظر گرفت.
مرحله 2: دریافت جواز کسب
قطعاً یکی از مراحل دشوار راه اندازی هر کسب و کاری، اخذ مجوز است. به هر حال هر فرد کارآفرینی باید در همان مراحل اولیه کارنسبت به گرفتن جواز کسب اقدام کند تا به نوعی اعتماد مشتریان را جلب کند. علاوه بر آن گرفتن جواز کسب و اطلاع از قوانین، شما را از عواقب و جریمههای ناشی از نداشتن جواز کسب دور نگه میدارد. برای مثال دانستن این نکته ضروری است که راه اندازی کافی شاپ در نزدیکی آرایشگاههای زنانه و دبیرستان دخترانه ممنوع است و برای دریافت جواز کسب آن باید به اتحادیه آبمیوه بستنی و کافی شاپ تهران رجوع کرد.
مرحله 3: ثبت نام برای مالیات
پس از دریافت جواز کسب نوبت به ثبت نام در سازمان امور مالیاتی میرسد. امروزه تهیه و ارسال اظهارنامه برای تمامی اشخاص حقوقی با هر نوع فعالیت و هر نوع معافیت و مشوق مالیاتی (در صورت وجود) اجباری است. مراحل ثبت نام مالیاتی بر اساس رویکرد جدید سازمان امور مالیاتی به صورت تمام الکترونیکی بوده و نیاز به حضور فیزیکی در ادارات مالیاتی ندارد.
مرحله 4: ایجاد حساب بانکی تجاری رسمی و دریافت کارت
در هنگام راه اندازی هر نوعی از کسب و کار، باز کردن حسابهای بانکی و اعتباری اختصاصی در جهت حفاظت از داراییهای شخصی ضروری است. هنگامی که حسابهای شخصی و تجاری شما با هم ترکیب میشوند، داراییهای شخصی شما (خانه، ماشین و سایر اشیاء با ارزش) در صورت شکایت از کسب و کارتان در معرض خطر قرار میگیرند.
مرحله 5: تشکیل پرونده بیمه برای کسب و کار
کسب و کار شما علاوه بر جواز کسب به تشکیل پرونده بیمه هم برای ادامه فعالیت ایمن احتیاج دارد. از مهمترین اقداماتی که یک کسب و کار تازه تأسیس باید انجام دهد امور بیمهای و تشکیل پرونده بیمه است. گرفتن کد کارگاهی اولین مرحله برای انجام امور بیمهای است. پس از آنکه کارفرما کد کارگاهی دریافت کرد میتواند با معرفی افراد شاغل در مجموعه خود، لیست بیمه آنها را رد کند.
مرحله 6: تعریف برند کسب و کار
برند و نام تجاری شما همان چیزی است که هویت کسب و کار شما را مشخص میکند. یک برند قوی به کسب و کار شما کمک میکند تا از رقبا متمایز شوید. برای مثال در راه اندازی اسباب بازی فروشی، فروشندگانی که اسباب بازیهای خود را با نام تجاری و برند معتبر خود میفروشند، به موفقیت بیشتری دست پیدا خواهند کرد.
مرحله 7: راه اندازی کسب وکار اینترنتی
بعد از تعریف برند خود، قدم بعدی ایجاد یک وب سایت برای کسب و کارتان است. وب سایت در حقیقت همانند تابلوی مغازه و یا ویترین برای کسب و کار شما عمل میکند و کسب و کار شما توسط وب سایت در معرض عموم مشتریان قرار میگیرد. نکته مهمی که وجود دارد این است کـه مشتریان شـما از یک محله و یا حتی یک شهر نخواهد بود بلـکه تمام کسانی که از بستر اینترنت استفاده میکنند، میتوانند مشتریان کسب و کار شـما باشند. همچنین استفاده از شبکه های اجتماعی نظیر اینستاگرام نیز کمک بسیار زیادی به رشد کسب و کار شما خواهد کرد.
مرحله 8:راه اندازی تلفن کسب و کار
راهاندازی تلفن برای کسبوکارتان یکی از بهترین راهها برای جدا سازی زندگی شخصی از زندگی تجاری شماست. این تنها مزیت نیست؛ راه اندازی تلفن به شما کمک میکند تا ارتباط بین شما و مشتریان کسب و کارتان را بهتر مدیریت کنید و به کسب و کار خود مشروعیت ببخشید. تماس مشتریان با شما در جلب اعتماد مشتریان بالقوه نیز تأثیرگذار است.
مرحله 9: نصب نرم افزارهای ضروری
بیشتر کسب و کارهای جدید بسته به نوع کسب و کار خود به تعدادی نرم افزار و اپلیکیشن نیاز دارند . این نرم افزارها میتوانند در جهت برنامه ریزی و مدیریت بهتر یک مجموعه به کار برده شوند. نرم افزارهای حسابداری نیز از آن دسته نرم افزارهای مورد نیاز برای تمامی کسب و کارهای بزرگ و کوچک و حرفهای است. داشتن یک برنامه حسابداری مدون و منظم از روز اول راه اندازی یک کسب و کار جدید میتواند کمک بزرگی به سودآوری شرکت کند. در ایران نیز نرم افزار حسابداری محک از بهترین نرم افزارهای حسابداری است که میتوانید با قیمت مناسبی آن را تهیه کنید.
امید است از راهنمای راه اندازی کسب و کار ما برای کمک به اجرای موفقیتآمیز ایده های خود نهایت استفاده را برده باشید.