سال ۹۹ برای بسیاری از کسب و کارها ناخوشایند بود. همچنین بازار داغ خیلی از نمایشگاههای حضوری نیز غیرفعال شدند. این میان صنایعی بودند که خود را به خوبی با شرایط به وجود آمده وفق داده و رو به بسترهای مجازی و برخط آوردند. جشنوارهی ملی اسباب بازی یکی از بهترین مصادیق مجازی شدن رویدادها بود. جشنوارهای که ۵ دوره به صورت حضوری برگزار میشد، امسال به همت مسئولین و یک استارتآپ جوان، کاملا مجازی شد.
مجازی شدن جشنواره ملی فرصتی بود تا این بار کودکان سراسر کشور بتوانند به تولیدات داخلی این حوزه دسترسی داشته باشند و برای خرید اسباب بازی اقدام کنند. این در حالی بود که هویو، استارتآپی که خود را مرجع تخصصی بازی و سرگرمی میدانست، مسئولیت برگزاری بخش بازار که مهمترین قسمت این جشنواره بود را به عهده گرفت و ارسال اسباببازیها به کل کشور را بصورت رایگان انجام داد.
طی گزارش جشنواره ملی اسباب بازی که هویو در فروردین ۱۴۰۰، یک ماه پس از پایان جشنواره منتشر کرده، ۵۳٪ مخاطبین جشنواره ساکنین خارج از پایتخت بودند که این نوید از «ملی» شدن واقعی جشنواره ملی اسباب بازی میداد.
بنا بر گزارش استارتآپ هویو از این جشنواره، میانگین سنی مخاطبین جشنواره حدود ۳۰ سال بود که این نشان از اقبال مادران جوان به مجازی شدن نمایشگاههای این چنینی است.
مخاطبین جشنواره به دنبال چه بودند؟
یکی از آمارهایی که هویو در گزارش خود بررسی نمود، اقبال مخاطبین نسبت به محصولات مختلف بود. طبق این گزارش، میتوان گفت:
- پر جستوجوترین بازیها: لگو، ماشین، عروسک
- پربازدیدترین ردهبندی سنی: زیر ۳ سال
- پربازدیدترین دستهبندی: بازیهای آموزشی
- پرفروشترین محصول: حبابساز
- شلوغترین ساعت روز: ۱۰ تا ۱۲ صبح
ترینهای جشنواره
گزارش جشنواره البته با حاشیههایی نیز همراه بود. به عنوان مثال، در این گزارش سمنانیها به عنوان سختپسندترین مشتریان، اهالی سیستان و بلوچستان به عنوان دستبهنقدترینها و اهوازیها به عنوان پیگیرترینها معرفی شدند.
به طور میانگین اردبیلیها با میانگین ۸۸ هزار تومان کوچکترین سبدهای خرید را داشتند و تهرانیها با میانگین ۲۱۶ هزار تومان بزرگترین سبدها را تشکیل داده بودند.
در جای دیگری از گزارش نیز مردم قم به عنوان محتاطترین استان انتخاب شدند؛ زیرا تنها ۳۵٪ اهالی این استان اقدام به پرداخت اینترنتی نموده بودند.
پای درد دل مخاطبین جشنواره
قطعا تجربهی اول هر کاری با کاستیهایی روبرو خواهد بود. جشنوارهی مجازی اسباببازی نیز نقصهایی داشت، اما تیم پشتیبانی و امور مشتریان جشنواره همه روزه پاسخگوی مشتریان بودند. طبق آمارها ۸۷٪ تماسها پاسخ داده شدند و میانگین زمان مکالمه حدود ۱۲۲ ثانیه بود.
نزدیک به ۳٪ سفارشات مرجوع شدند که اصلیترین دلایل آن عدم حضور مشتری، خرید اشتباه به دلیل اطلاعات کم، کیفیت محصولات و تأخیر در زمان رسیدن به دست مشتری بود.
استارتآپی جوان در کنار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
برگزاری جشنواره ملی اسباببازی به صورت مجازی قطعا نیاز به زیرساختهای بسیاری داشت. در این راه، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با همکاری استارتآپ هویو؛ که سابقهی یک سال فعالیت در این حوزه را داشت، توانست به خوبی از پس مجازی شدن نمایشگاه بر بیاید.
به گفتهی صادق معصومی سعدی، مدیرعامل هویو، در این مدت بیش از ۴۰۰۰ متر مربع کارتن بستهبندی و بالغ بر ۵۰۰ متر مکعب فضای انبارش استفاده شد و بیش از ۵۰ نفر نیروی انسانی (۳۱٪ انبار، ۲۸٪ پردازش و بستهبندی، ۱۹٪ امور مشتریان و ۲۲٪ سایر) همکاری نمودند.
یک قدم برای تحقق عدالت اجتماعی
بیشک برگزاری نمایشگاهها به صورت فیزیکی برای مخاطبین جذابتر است، اما کرونا باعث شد تا دسترسی عموم مردم به فرصتهای برابر محقق شود. جشنوارهای که تا سال گذشته در مرکز تهران برگزار میشد، امسال ابعاد ملی پیدا کرد. به طوری که تمامی خانوادهها توانستند از بیش از ۱۲۰۰ عنوان محصول که تولید بالغ بر ۱۵۰ تولیدکنندهی ایرانی بود بهرهمند شوند.
اما اقدام خوبی که در مدت زمان جشنواره انجام شد، ایجاد امکان «ارسال رایگان» به سراسر کشور بود. هویو؛ مجری بخش بازار ششمین جشنواره ملی اسباببازی، تمامی مرسولات را به صورت رایگان به دست مخاطبین رساند، از کوچکترین سبد خرید (۳۰۰۰ تومان) تا بزرگترین سبد خرید (۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان).
جشنوارهی ششم توانست دل هزاران کودک ایرانی را در آخرین روزهای سال ۹۹ شاد کند و با رساندن بستههایی با شعار «آینده را باید ساخت»، جوانهای از امید و خاطرهی خوب در دل آنها بکارد.
شما میتوانید گزارش کامل این جشنواره را در سایت هویو مطالعه نمایید. برای مشاهدهی گزارش جشنواره ملی اسباببازی، اینجا کلیک کنید.