کتاب ما کنجکاویم (ما به مهدکودک میرویم، ما مقررات زمین بازی را میدانیم، ما سرگرمیهای علمی داریم)
- نویسنده : گروهی از نویسندگان
- مترجم : سیما سودخواه، صنم بهاور، فرخلقا رئیسدانا
- انتشارات فنی ایران، 1393
- قیمت نسخه کاغذی : 8000 تومان
- مخاطب : کودکان 3 تا 5 ساله
اولین تجربه اجتماعی کودکان، ورود به مهدکودک است. کودک از قلمرو خود و دایره حفاظت کامل والدین خارج میشود و کودکان زیادی با تواناییها و ویژگیهای متفاوت میبیند. متوجه میشود که کودکان دیگری چون او هستند که باید همکاری و رفاقت با آنها را بیاموزد. برای دریافت تأیید و محبت جمع، تلاش کند و مسیر مهم آموزش و یادگیری و دوستیابی را طی کند. این اولین تمرین جامعهپذیری کودک است و هر چه در انتخاب مهدکودک و مربیانی که پرورش کدک ما را بر عهده دارند دقت کنیم؛ با نتیجه و حاصل قابل توجهتری روبرو میشویم. همین امر باعث افزایش خودآگاهی و تحمل کودک میشود. برای اولین بار کودک باید درک کند در جامعهای کوچک چطور رفتار کند که تأیید و همراهی دیگران را داشته باشد و برای این کار تلاش کند. کتاب علاوه بر جزییاتی که به والدین در باب آماده کردن فرزندشان برای ورود به مهدکودک گوشزد میکند؛ درباره بایدها و نبایدهای زمین بازی و انجام بازیهای گروهی نکات ارزشمندی را میآموزد.
کتاب اولین روز مدرسه
- نویسنده : اَدم رکس
- تصویرگر : کریستین رابینسِن
- مترجم : آرزو قلیزاده
- انتشارات پرتقال، 1396
- مخاطب : کودکان 3 تا 7 ساله
- قیمت نسخه کاغذی : 12000 تومان
این کتاب شیرین و زیبا، اولین روز مدرسه را از زبان یک مدرسه روایت میکند. مدرسه «فردریک داگلاس» که به تازگی ساخته شده است و هیچ تصوری از ماهیت مدرسه بودن و اتفاقاتی که در آن میافتد؛ ندارد. او فکر میکند تا همیشه با سرایدار مهربانی که او را تمیز و مرتب میکند؛ تنها خواهد ماند. اما سرایدار به او میگوید که به زودی مدرسه پر از بچهها و معلمهایی خواهد شد که بهترین و مهمترین روزهای خود را در مدرسه خواهند گذراند.
مدرسه نیز همچون کودکی که برای اولین بار پا به دبستان میگذارد؛ نگران اتفاقاتی است که با ورود بچهها و معلمان خواهد افتاد. او هیچ تصوری از اینکه بچهها با او چه رفتاری خواهند کرد ندارد. داستان نگرانیهای مدرسه با استرسهای دخترکی که دانش آموز این مدرسه است، گره میخورد. این دو در مسیری یکسان، با آنچه برایشان پیش میآید به جلو قدم برمیدارند و خود را آماده مواجهه با زندگی جدید خود میکنند.
کتاب مدرسه ی دوست داشتنی من (راهنمای کودک برای رویارویی با مشکلات مدرسه)
- نویسنده : مایکل ماندی
- مترجم : برزو سریزدی
- انتشارات صابرین، 1396
- مخاطب : والدین و کودکان سالهای ابتدایی دبستان
- قیمت نسخه کاغذی :15000تومان
- قیمت نسخه دیجیتال : 3600 تومان
کودکان ما نه ماه از هر سال زندگی خود را در مدرسه سپری میکنند. بیشترین یادگیریها و آموزشها را به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این محیط دریافت میکنند. اولین موفقیتها و ناکامیهای اجتماعی را تجربه میکنند و با مفاهیم رقابت، دوستی، بدجنسی، همکاری و ... آشنا میشوند.
در این کتاب، کودکان با راهحلهای عملی مواجهه با مشکلات متعددی که در مدرسه بروز میکند، آشنا میشوند. خوب است که کتاب را با هم بخوانید و در مورد موقعیتهای توصیف شده و راهحلهای ارائه شده با کودک خود صحبت کنید. بسیار مهم است که ما والدین آنقدر همدلی و شکیبایی داشته باشیم، تا کودکان خود را با شرایط محیط جدید وفق دهند و توانمندیهای جدیدی را در خود پرورش دهند. محافظت بیش از حد و نگرانی غیرطبیعی والدین، از اعتماد به نفس کودک در شناخت و مواجهه با موقعیت جدید میکاهد. طبعا جبران چنین آسیبی برای والدین و کودک، آسان نخواهد بود.
برخی از کودکان تمایل خواهند داشت که همچون سنین پایینتر، مادر و پدر وظیفه حفاظت و همراهی و حرف زدن به جای او را بر عهده بگیرند و در برابر دشواریهای قانونمندی در محیط مدرسه از او حمایت کنند. البته که ما موظفیم در هر شرایطی از امنیت و سلامت محیطی که کودکان در آن پرورش مییابند اطمینان حاصل کنیم؛ اما نگرانی مفرط و حمایت بیجای والدین هم در انجام تکالیف و هم در شکل دادن رابطه با همسالان، توانمندیهای اجتماعی کودک را محدود و نارس خواهد کرد.