2777
2789
من همیشه کارهایی داشتم که از بس امروز و فردا کردم فرصت طلایی و از دست دادم و باعث ضررم شده این کارها شامل تمیز کردن و مرتب نگه داشتن خونه که ساده ترینش هست میشه تا اهداف بلند مدتی که توی ذهنم داشتم و امروز و فردا کردم گاهی پیش اومده که مدتها به این فکر میکردم که به فلان دوستم زنگ بزنم و حالش و بپرسم و بعد اتفاقی دیدمش و از من گله کرده که بی معرفتی و ...در صورتی که من همن موقع که به فکر کاری هستم سعی کنم انجامش بدم خیلی بهتره و از این قبیل مشکلات پیش نمیاد یا پیش اومده می خواستم چیزی بخرم از وسیله خونه یا فلان لباس و .... که مد شده و کمتر جایی هست بعد یا تنبلی میکنم یا امروز و فردا بعد میبینم همون وسیله یا لباس و مثلا جاریم خریده خوب اگر برم بخرم ممکنه بگن حسودی کردم یا سلیقه نداره هر چی ما میخریم میره میخره و ....در نتیجه مجبور میشم از چیزی که مدتها ذهنم و مشغول میکنه بگذرم این تاپیک و گذاشتم تا بیایم به هم کمک کنیم و به هم انرژی بدیم و حتی بیایم فکرهامون و بنویسم و هر چه زودتر اجراییش کنیم تا به این مشکلات نخوریم از مشکلات خانه داری و تمیز نگه داشتن خونه شروه میکنم در پست های بعدی دو تا برنامه ریزی هست که هر کس میتونه بر حسب شرایطش تغییرش بده و استفاده کنه ----12 راهکار ساده برای تمیز کردن خانه----- 1- برای تمیز کردن خانه بهتر است از نظمی خاص پیروی کنید. برای مرتب کردن بخش های مختلف خانه برنامه ریزی کنید و از بالاترین نقطه در خانه کارتان را شروع کنید و به ترتیب به پایین ترین آن برسید. فراموش نکنید باید هر قسمتی را به طور کامل مرتب کنید و تمیزکاری را نیمه کاره رها نکنید. به این ترتیب مطمئن می شوید هیچ فضایی در خانه وجود ندارد که آلودگی ها در آن جا خوش کرده باشند. 2- بیشتر اوقات ما ابتدا سراغ وسایلی می رویم که بیشتر جلوی دید و چشم مان قرار دارند. در صورتی که بخش هایی از وسایل خانه مانند صفحه کلید تلفن، بیشترین میزان میکروب ها را به دلیل استفاده زیاد در خود جای می دهند و می توانند به راحتی عاملی برای ایجاد بیماری باشند. 3- بعضی از وسایل به دلیل نوع کاربردی که دارند، به محلی برای اجتماع میکروب ها تبدیل می شوند. بنابراین باید در جریان تمیز کاری آنها بیشتر دقت کنید. سطل های زباله، پرده حمام، ماشین ظرفشویی و هواکش ها از این دست هستند. آپلود عکس پرده حمام به دلیل اینکه همیشه در محیطی مرطوب قرار دارد و دائم خیس می شود، محلی برای جمع شدن باکتری ها و قارچ هاست. پس باید هرچند وقت یک بار آن را باز کنید و بشویید و سپس آن را در محیطی باز و جلوی نور خورشید قرار دهید. سطل های زباله که در آشپزخانه و حمام و دستشویی قرار می گیرند، محل اجتماع انواع باکتری ها و میکروب ها هستند. چون زباله ها در فضایی دربسته و به خصوص در محلی مرطوب قرار می گیرند، می توانند انتقال دهنده انواع بیماری ها باشند. بنابراین حتما پس از خالی کردن آشغال ها، سطل ها را بشویید تا هم بوی بدی ندهد و هم میکروب های آنها کشته شود. ماشین ظرفشویی نیز وضعیتی مانند پرده حمام دارد زیرا پس از شست و شو و خارج کردن ظروف، در ماشین را می بندیم. در این حال رطوبت داخل ماشین به قارچ ها و باکتری ها فرصت رشد و تکثیر می دهد. به این دلیل باید همواره بعد از شستن ظروف، تا زمان خشک شدن کامل فضای داخل ماشین، در آن را باز بگذارید. اگر هواکش آشپزخانه را درست و به موقع تمیز نکنید، می توانید به عاملی برای ایجاد بیماری و حساسیت تبدیل شود. 4- ماشین لباسشویی وضعیتی مانند ماشین ظرفشویی دارد بنابراین حتما پس از خارج کردن لباس ها در ماشین را باز بگذارید که رطوبت داخل ماشین خارج شود. 5- مبلمان و پرده ها بیشترین گرد و غبار را به خود می گیرند. با یک دستمال مرطوب می توانید به راحتی گرد و غبارها را از بین ببرید. غبارها موجب بروز بیماری تنفسی و حساسیت های پوستی می شوند. 6- انتخاب بسیاری از خانم های خانه دار برای تمیز کردن خانه و وسایل آن، مواد شوینده شیمیایی است که استفاده از آنها خالی از خطر و آسیب نیست. سعی کنید برای تمیزکردن خانه کمتر از مواد شوینده صنعتی استفاده کنید و محلول های ساده و کم هزینه و بی خطر خانگی درست کنید. بهترین و کم هزینه ترین آنها، محلول آب گرم و سرکه سفید است که خاصیت تمیزکنندگی و میکروب کشی بالایی دارد. 7- پنجره ها دریچه ورود نور و روشنی به خانه ها هستند. شیشه های پاک و تمیز فرصت ورود نور بیشتری را به خانه فراهم می کند. خاصیت باکتری زدایی خورشید هم بر کسی پوشیده نیست. بنابراین پاک کردن شیشه ها را تنها به خانه تکانی اسفند محدود نکنید و همواره آنها را تمیز نگه دارید. البته تمیزکردن پنجره ها بیشتر اوقات کار دشواری است اما شما با درست کردن محلولی از آب، یک سوم پیمانه سرکه سفید و یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی، می توانید به راحتی با یک اسفنج نرم، پنجره خانه خود را تمیز کنید. اگر لکه یا جسمی سخت روی شیشه پنجره جا خوش کرده، می توانید ابتدا با آب و صابون روی آن قسمت را مرطوب کنید و سپس به وسیله یک تیغ یا کاردک آن را از روی شیشه بردارید. 8- برای تمیز و ضدعفونی کردن باکتری ها و میکروب های دستشویی هم می توانید، از محلول ساده آب و سرکه استفاده کنید. 9- موکت ها به دلیل داشتن پرزهای درهم، محلی بسیار مناسب برای تجمع گرد و غبار و آلودگی های دیگر است. برای تمیزکردن آنها محلولی از آب و شامپو درست کنید و با پارچه ای توری به آرامی روی موکت را تمیز کنید. 10- ظروف نقره ای پرنقش و نگاری که در آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرند، محلی برای تجمع آلودگی ها هستند. بهتر است برای تمیزکردن ظروف نقره ای به جای استفاده از مواد شیمیایی که خطرناک هستند از خمیر دندان استفاده کنید که علاوه بر اینکه خاصیت تمیزکنندگی بالایی دارد، بی خطر نیز هست. 11- شاید در نظر شما تخته آشپزخانه نیازی به نظافت نداشته باشد ولی همین وسیله ساده به دلیل تماس با گوشت و مرغ و سبزی، محلی برای رشد باکتری هاست. برای تمیزکردن آن ابتدا تخته را زیر آب داغ بگیرید و سپس آن را داخل محلولی از آب داغ و سرکه قرار دهید و بعد از یک ساعت آن را خوب بشویید. 12- خانم های خانه دار به طور معمول از انواع و اقسام پارچه ها برای تمیزکردن آشپزخانه استفاده می کنند. این پارچه ها اگر خیس باقی بمانند، به محلی برای تجمع باکتری ها تبدیل می شوند و به راحتی به دست و دهان شما انتقال پیدا می کنند. پس پارچه ها را با آب گرم بشویید و در هوای آزاد و در معرض آفتاب قرار دهید.
7راز خوشبختی از کوروش کبیر: متنفر نباش"عصبی نشو"ساده زندگی کن کم توقع باش"همیشه لبخند بزن"زیاد ببخش 1دوست خوب داشته باش
برنامه هفتگی,خانه داری کارهای خانه گاهی بسیار مشکل به نظر می رسند. درحالی که برخی از آنها واقعا آنقدرها هم دشوار نیستند. سختی کارهای روزمره در منزل، به روحیه و انرژی ما نیز بستگی دارد. در زندگی امروزه که کار بیرون در کار خانه داری، تمام وقت شما را می گیرد، برنامه ریزی و پیروی از یک روال عادی، نه تنها باعث می شود کاری را از فراموش نکنید و در نتیجه به ناگاه غافلگیر نشوید، بلکه به شما کمک می کند تا رفته رفته به انجام گروهی از کارها به ترتیبی خاص عادت کنید و دیگر حتی به آنها فکر هم نکنید. در این صورت نه تنها انرژی خود را با ناراحتی و استرس از دست نداده اید بلکه در زمان هم صرفه جویی می کنید. هر خانه ای بسته به عادات خانواده، برنامه خاص خود را می طلبد. اما به طور کلی برای آنکه کارها سنگین و سخت نباشند، بهتر است از دو روش همزمان استفاده کنید. یک لیست از کارهای روزانه برای خود فراهم کنید تا چیزی از قلم نیفتد. هر روز از هفته را به یک گروه از کارهای مشخص اختصاص دهید و به طور ویژه به آنها بپردازید. آنچه در اینجا گردآوری شده، نمونه ای است از یک برنامه هفتگی و فهرست کارهای روزانه. شما با مدتی پیروی از این لیست می توانید تغییرات دلخواه خود را کم کم در آن ایجاد کرده و برنامه ای شخصی و منحصر به فرد، برای خانه خود طراحی کنید و این کاملا بستگی به روش خانه داری شما دارد. شنبه – آشپزخانه مرتب کردن آشپزخانه به طور منظم، به سلامت روح و جشم شما کمک می کند. چراکه این مکان هم محل طبخ غذاست و هم در بسیاری از اوقت محل تجمع و جلسات خانوادگی. بعد از یک روز کاری سخت در اولین روز هفته، کمی در آشپزخانه وقت گذراندن احساس خانه بودن را زنده می کند. از طرفی هنوز یک هفته کاری پیش روست که با یک آشپزخانه نامرتب به سختی سپری می شود. از این رو اولین روز هفته، برای آشپزخانه در نظر گرفته شده است. یکشنبه – اتاق خواب و کمدها البته قرار نیست همه لوازم و وسایل را بیرون بریزید و از نو مرتب کنید. برای این روزها تنها مرتب کردن رختخواب ها را در نظر داشته باشید. کمدها را هم فقط به اندازه ای مرتب کنید که لباس پوشیدن صبح هنگام به قصد رفتن به محل کار، ساده تر شود. به این معنی که اگر در طول هفته، کمد به علت کمبود وقت کمی به هم ریخته است، امروز ساماندهی و مرتب شود. دوشنبه – کاغذها یادداشت هایی که در گوشه و کنار خانه روی میز، کنار تلفن و روی در یخچال جا مانده اند، به علاوه مجلات، تبلیغات، روزنامه و دیگر کاغذهای پراکنده در خانه علاوه بر ایجاد منظره ای نازیبا، ممکن است موجب سردرگمی شما نیز بشوند و حتی شاید از روی یک لیست دوبار خرید کنید یا کاغذ مهمی را دور بریزید. عصر دوشنبه خود را برای دسته بندی آنها برنامه ریزی کنید. *دسته اول – اقدام کردن: لیست خرید، قبوض آب و برق و... *دسته دوم – پاره کردن: کاغذ رمز کارت خودپرداز، تلفن یا آدرس شخصی و... *دسته سوم – آرشیو: روزنامه یا مجلاتی که بعدها مورد نیاز هستند. *دسته چهارم – بازیافت: هر آنچه که در سه دسته بالا قرار نمی گیرند. سه شنبه – آشپزخانه برای جایی که دارای بیشترین شلوغی و به هم ریختگی خانه است، دو روز در هفته را درنظر بگیرید. البته کار امروز بی شک به سختی شنبه ها نیست. شما کابینت ها، یخچال و کمدهای آشپزخانه را مرتب کنید، داخل کابینت ها، روی سطح پیشخوان و میز آشپزخانه را نیز گردگیری کنید. چنانچه همه چیز هنوز مرتب است، این روز را به کارهایی کمتر اما بزرگتر اختصاص دهید، مانند شستن سینک، اجاق گاز، داخل مایکروویو و... چهارشنبه – حال و پذیرایی از آنجایی که فردا پنج شنبه است و به احتمال زیاد تنها شب تعطیل شماست، امروز مناسب ترین زمان برای مرتب کردن حال و پذیرایی است. چنانچه فردا میهمان داشته باشید، دگر لازم نیست نگران فضای پذیرایی خود با شید و علاوه بر چند کار روزمره ساده، تنها کافیست غذا تهیه کنید. در عین حال چنانچه برنامه ای برای رفتن به میهمانی یا استراحت داشته باشید، برای یک هفته از بابت حال و پذیرایی خیالتان راحت است. این فضاها بسیار زود به هم ریخته می شود اما جمع کردن آنها س اده است و سریع انجام می شود. بیشتر به هم ریختگی سالن های خانه مربوط به سایر اتاق ها می شود و تنها کافی است هر چیزی را به جای اصلیش بازگردانید و سپس سالن را گردگیری و جارو کنید. پنجشنبه – اتاق خواب و کمدها روز آخر هفته، وقت خود را برای انجام کارهای خرده ریز مصرف نکنید. سعی کنید کارهایی را برگزینید که قرار نیست خودتان تمام وقت در جریان آن قرار داشته باشید. مانند شستن ملحفه های رختخواب، درست است که شما آنها را باز می کنید و برای خشک شدن هم پهن می کنید، اما هنگامی که ماشین لباسشویی آنها را می شوید شما آزاد هستید تا کمی خود را برای تعطیلی فردا یا استراحت آماده کنید. برای لباس هایی هم که خشک شویی رفته اند، این روز مناسب است. هنگام خرید هفتگی، می توانید آنها را بگیرید. جمعه – سرویس های بهداشتی روز تعطیل استراحت کنید و عصر جمعه را به سرویس های بهداشتی اختصاص دهید. در طول هفته شما به طور مرتب از حمام، روشویی و توالت استفاده می کنید اما به ندرت فرصتی دست می دهد تا آنها را تمیز بشویید و مرتب کنید. جمعه، وقت مناسبی است. کارها را تمام کنید. از شنبه، هفته را با آسودگی آغاز کنید. فهرستی برای کارهای روزانه صبح حمام و دستشویی *تمیزکردن جلوی آینه *خشک کردن روشویی اتاق خواب *مرتب کردن لباس ها *مرتب کردن رختخواب *مرتب کردن میز پاتختی آشپزخانه *تدارک و صرف صبحانه *یخ زدایی مواد برای شام *برداشتن ظروف ناهار راه اندازی *بررسی کیف برای کلیدها، تلفن همراه و... *بررسی کیف مدرسه بچه ها نیمروز میز کار / رایانه *کنترل لیست کارها *فهرست قرارهای ملاقات *کنترل صندوق پست الکترونیک *پاسخ به دعوت جلسات *کنترل تقویم برای قرارهای مهم، تولدها، مراسم و... از محل کار به خانه *بانک یا خودپرداز *اداره پست، آب، برق و... *داروخانه *خرید روزانه خانه *جاروبرقی *استراحت غروب آشپزخانه *تدارک دیدن شام *اضافه کردن لوازم موردنیاز به فهرست خرید فردا *بررسی فهرست غذایی هفته *تصمیم برای ناهار و شام فردا *تهیه ناهار برای فردا *گردگیری پیشخوان های آشپزخانه *بستن ظرف غذا برای فردا اتاق خواب *مرتب کردن لباس ها برای فردا *درست کردن فهرست کارهای فردا حمام و دستشویی *تمیزکردن *خشک کردن روشویی
7راز خوشبختی از کوروش کبیر: متنفر نباش"عصبی نشو"ساده زندگی کن کم توقع باش"همیشه لبخند بزن"زیاد ببخش 1دوست خوب داشته باش
یک برنامه دیگه واسه خونه داری با یک دستمال نم.دار یا پاک.کننده چند منظوره چربی.های روی گاز که در اثر آشپزی دیروز به.وجود آمده را پاک کنید? . (یک دقیقه) روی کابینت.ها را پاک کنید و اگر چیزی کف آشپزخانه ریخته با تی آن را تمیز کنید. (2 دقیقه) دستمال.های آشپزخانه کثیف را در سبد رخت.چرک.ها بیندازید. (یک.دقیقه)? حمام اسکاچ حمام را بردارید و روشویی را با آن تمیز کنید. معمولا لکه.های خمیردندان، روشویی را کثیف می.کنند. (یک.دقیقه)? جا صابونی.ها را تمیز کرده و اگر صابون یا دستمال تمام شده آن .را جایگزین کنید. (یک.دقیقه)? آینه حمام را با یک دستمال و شیشه پاک.کن تمیز کنید. (یک دقیقه)? توالت.ها را سریع بشویید و آبکشی کنید. (2 دقیقه)? اتاق خواب پتو را بردارید و ملحفه را صاف و مرتب کنید. اگر لازم است آن را عوض کرده و اگر نیست پتو را روی آن بکشید.. (2 دقیقه)? لباس.هایی که گوشه و کنار اتاق ریخته را مرتب و آویزان کرده و روی میز توالت را مرتب کنید و وسایل اضافه را داخل کشوها بگذارید. (4 دقیقه)? لیوان آب را به آشپزخانه و کتاب.ها و مجلاتی که خوانده.اید را به کتابخانه برگردانید. (یک..دقیقه)? اتاق پذیرایی تمام چیزهایی که اتاق.پذیرایی شما را به هم ریخته.اند جمع کنید و سر جای خود بگذارید. لیوان..ها و ظرف.ها را در آشپزخانه بگذارید. کنترل.ها و وسایل اتاق را هم سر جای خود قرار دهید. (4دقیقه)? مبل.ها و روکش آن.ها را مرتب کنید، بالشتک.ها و کوسن.ها را هم سر جای.شان بگذارید. (2 دقیقه)? با یک دستمال مرطوب اثر انگشت، گرده.ها و خرده.ریزها را از روی میزهای شیشه.ای پاک کنید. گرد و خاک صفحه تلویزیون را هم با یک دستمال خشک بگیرید. (3 دقیقه)?
7راز خوشبختی از کوروش کبیر: متنفر نباش"عصبی نشو"ساده زندگی کن کم توقع باش"همیشه لبخند بزن"زیاد ببخش 1دوست خوب داشته باش

مامان ها تو روخدا اگه بچه هاتون مشکل گفتاری و رفتاری دارن سریعتر درستش کنید.

امیر علی من پنج و نیم سالش بود ولی هنوز خوب حرف نمیزد😔😔 فک میکردم خودش خوب میشه. یکی از مامان ها خدا خیرش بده تو اینستا تا آخر عمر دعاش میکنم پیج اقای خلیلی و خانه رشد رو برام فرستاد.

الان دارم باهاشون درمان آنلاین میگیرم. امیر علی خیلی پیشرفت کرده🥹🥹 فقط کاش زودتر آشنا میشدم. خیلی نگرانم مدرسه نرسه. 

یه تیم تخصصی از گفتار و کار درمان و روانشناس دارن، هر مشکلی تو رشد بچه هاتون داشتین بهشون دایرکت بدید. 



این یه لیست نصف و نیمه غذایی که هنوز مرتب نشده و زمان نداره هر کس غذایی به ذهنش میرسه اعلام کنه و زمان تقریبی برای پختش بده فعلا از این لیست استفاده کنید تا سر و سامونش بدم خورشت آلو اسفناج خورشت کرفس خورشت بادمجون با گوشت قرمز خورشت بادمجون با مرغ خورشت قیمه خورشت قورمه سبزی خورشت بامیه خورشت لوبیا سبز خورشت مرغ ترش زرشک پلو با مرغ باقالی پلو با ماهیچه باقالی پلو با مرغ سبزی پلو با ماهی جوجه کباب کباب تابه ای دلمه برگ مو دلمه بادمجون دلمه فلفل دلمه ای عدس پلو استامبولی کلم پلو لوبیا پلو میگو پلو رشته پلو قاطی پلو مرصع پلو ماکارونی لازانیا ته چین پیراشکی کوکو سبزی کتلت کوکو سیب زمینی سمبوسه سالاد الویه سالاد ماکارانی کیک مرغ خوراک لوبیا با قارچ خوراک لوبیا سبز خوراک میگو خوراک مرغ یتیمچه عدسی کشک بادمجون حلیم بادمجون میرزاقاسمی آبگوشت پیتزا ساندویج مرغ ساندویج فلافل ساندویج سوسیس بندری ساندویج با ژامبون مرغ یا گوشت هات داگ انواع آش و سوپ
7راز خوشبختی از کوروش کبیر: متنفر نباش"عصبی نشو"ساده زندگی کن کم توقع باش"همیشه لبخند بزن"زیاد ببخش 1دوست خوب داشته باش
چطور خانه ای تمیز و مرتب داشته باشیم؟ «پنجs » یک روش مدیریت ژاپنی است. این اسم از اولین حرف صدادار پنج واژه ژاپنی گرفته شده است: ‌▪ Sortساماندهی(Seiri) ▪ Stabiliesنظم‌و‌ترتیب(Setion) ▪ Shineپاکیزه‌سازی(Sesio) ▪ Standardiesاستاندارد‌سازی(Seiketsu) ▪ Sustainا انضباط(Shitsuke) اگر می‌خواهید با این روش نظم و ترتیب را در خانه برقرار کنید بهتر است با مراحل مختلف آن بیشتر آشنا شوید. ● اصل اول: ساماندهی در گذشته که وسایل مورد نیاز به اندازه کافی وجود نداشت و تهیه کردنش سخت‌تر از نگهداری و انبار کردنش بود، اغلب وسایل ظروف و خوراکی ها را انبار می‌کردند. این روزها دور ریختن اشیا به اندازه انبار کردن شان دارای اهمیت است و آن چیزی که مهم است این است که بدانیم چه چیز را باید دور بریزیم و چه چیز را باید نگه داریم . در سیستم مدیریتی«پنجs »، قدم اول ساماندهی یا همان سر و سامان‌دادن به وسایل و لوازم موجود در خانه است. در این مرحله تشخیص وسایل ضروری از غیر ضروری اهمیت دارد. شما در کمد لباس‌هایتان احتمالا لباس‌هایی دارید که هیچ وقت آنها را نمی‌پوشید اما نمی‌توانید خودتان را قانع کنید که باید آن را دور بریزید. دایم با خودتان فکر می‌کنید بالاخره ممکن است یک روز به آن احتیاج پیدا کنید و از آن استفاده کنید. در این مرحله باید قاطعانه تصمیم بگیرید و ضروری‌ها را از غیر ضروری ها جدا کنید. اینجاست که باید اولویت ها را مشخص کنید و وسایلی را که مورد نیازتان نیست در خانه نگهداری نکنید. وسایل غیرضروری را می‌توانید بفروشید یا به دوستان یا اقوام یا کسانی که از آن استفاده می کنند بدهید. در این مرحله همچنین باید خرابی‌ها را برطرف کنید، پیچ‌های شل را محکم کنید، ظروف شکسته و لب پر را دور بیاندازید،لامپ‌ها و چراغ ها ی نیم سوزو سیم‌هایی که رویه آن فرسوده شده است و احتمال برق گرفتگی وجود دارد تعویض کنید. ● اصل دوم: نظم و ترتیب تا به حال پیش آمده که برای پیدا کردن یک لباس تمام کمد لباس‌تان را زیر و رو کنید؟ اگر همه وسایل را با نظم و ترتیب چیده باشید این مشکل برایتان پیش نمی‌آید. در این مرحله باید وسایل ضروری را با نظم خاص در محل مناسب قرار دهید؛ طوری که در هنگام نیاز بتوانید به بهترین شکل از آن استفاده کنید. با این کار شما می‌توانید هر وقت هرچیزی لازم داشتید بدون صرف وقت برای جستجو به راحتی و با کمترین زمان آن را پیدا کنید. این کار را باید با چنان نظم و ترتیبی انجام دهید که حتی با چشمان بسته هم بتوانید وسایل مورد نظرتان را بردارید و استفاده کنید. کار خیلی سختی نیست. فقط کافی است هر چیزی را با توجه به کاربردش در محل مناسب قرار دهید. مثلا موقع چیدن کابینت، وسایلی را که بیشتر استفاده می‌کنید در طبقات پایین‌تر و در قسمت‌‌های جلویی که دسترسی راحت‌تری دارند قرار دهید و وسایلی را که کمتر استفاده می‌شوند در طبقات بالاتر و در قسمت‌های عقب‌تر بگذارید. اما برای هر چیز جای مشخصی در نظر بگیرید. این نکته را فراموش نکنید که بعد از برداشتن و استفاده از هر وسیله باید مجددا آن را در جای خودش قرار دهید. ● اصل سوم: پاکیزه سازی پاکیزگی اساس و پایه تعلیم و تربیت و راهی برای پرورش روح است. در یک معبد اولین کار یک مبتدی پاکیزگی است. مساجد را قبل از ماه رمضان تمیز و پاکیزه می‌کنند. در آستانه سال نو همه با خانه تکانی به استقبال بهار می‌روند. وقتی همه چیز تمیز و مرتب است و خانه برق می زند و می درخشد همه احساس آرامش و راحتی می کنند. تمیزی و پاکیزگی کیفیت زندگی را بالا می برد. گاهی با تمیز نگه داشتن و پاک کردن پنجره ها و لامپ ها میزان نور خانه بیشتر می‌شود. خیلی از و سایل خانگی اگر تمیز و مرتب نگه‌داشته شوند دوام و طول عمر بیشتری پیدا می‌کنند. این مرحله نوعی بازرسی است، شما ابتدا محیط و وسایل مورد استفاده تان را از نظر آلودگی بررسی می کنید و آلودگی را در اولین فرصت و به طور کامل ازبین می‌برید. برای تمیز کردن باید به همه چیز توجه کنید. لکه ها، چربی ها و روغن های روی اجاق گاز، گرفتگی شیر ظرفشویی، گرد و خاک روی مبلمان و میز ناهارخوری همه باید به دقت تمیز شوند. تمیز کردن وسایل در همان لحظه‌های اول آلودگی راحت‌تر و سریعتر انجام می شود. آلودگی‌ها در مراحل اولیه زودتر از بین می‌روند. ظرف ها بعد از خوردن غذا خیلی راحت و زودتر شسته می‌شوند اما بعد از چند ساعت برای تمیز کردن و شستن آنها باید وقت بیشتری صرف کرد. پاکیزگی در بهبود روابط تان با دیگران هم موثر است.اگرعلف‌های هرز اطراف خانه را بردارید و آشغال‌ها را جلوی درب خانه نگذارید، تصویر زیباتری از خود و خانوده تان ایجاد می‌کنید. نامرتب بودن یا آلوده و کثیف بودن محیط خانه و لباس هایتان احساس بدی در دیگران ایجا د می کند. ● اصل چهارم:استاندارد سازی استاندارد مختص محل‌های کاری و محصولات تولیدی نیست. برای کنترل و اصلاح سیستم جدید در خانه بهتر است از استانداردها استفاده کنید. مثلا استفاده از رنگ سفید برای ملافه‌ها، ظروف، دستمال آشپزخانه و مبلمان استانداری است که آلودگی‌ها را سریع نشان می دهد و از تجمع آلودگی جلوگیری می کند. ۶۰ درصد از فعالیت های ما با بینایی آغاز می شود. البته از حس‌ شنوایی و لامسه هم استفاده می‌کنیم اما از آنجایی که بینایی حس غالب ماست بنابراین در استاندارد سازی بهتر است از حس بینایی استفاده کنید. مثلا برای این که کفش ها جلوی در پراکنده و به هم ریخته نشود. اگر جای کفش ها را روی زمین یا روی طبقات جاکفشی مشخص کنید، احتمال این که بچه‌ها کفش هایشان را روی آن قرار دهند بیشتر است. برای نظم بیشتر و راحتی کار از این استانداردها استفاده کنید. تمام شیرهای آب گرم با رنگ قرمز و شیرهای آب سرد را با رنگ آبی برچسب گذاری کنید. روی شیشه‌های ادویه یا مربا با استفاده از طرح یا رنگ محتویات داخل آن را مشخص کنید تا هنگام استفاده مجبور نباشید در آنها را چندبار باز و بسته کنید. با نصب طرح یا علامت خاص روی درب کشوها، کمد ها و فقسه ها محتویات داخل شان را نشان دهید. ● اصل پنجم: انضباط انضباط یعنی توان انجام کارها به شکل مطلوب و مورد نظر. خیلی‌ها انضباط را نمی پسندند و در برابرش مقاومت می کنند. از نظر آنها انضباط، مجبور شدن به پیروی از الگوهای رفتاری از پیش تعیین شده است. انضباط برای حرکت و ادامه حیات ضروری و عاملی برای انجام بهتر و سریعتر امور زندگی است. هر چند این اصل آخرین اصل از اصول مدیریت «پنجs » است اما این به آن معنا نیست که اهمیت کمتری دارد. انضباط حاصل تمرین و تکرار است. در این مرحله باید همه افراد خانه با هم مشارکت کنند. مراقب باشند نظم و ترتیب به هم نخورد. بهتر است هر روز چند دقیقه به بررسی و پیدا کردن کارهایی که نیاز به رسیدگی دارد بگذرد. برای تمرین بیشتر وایجاد احساس مسوولیت پذیری در افراد خانواده می توانید دفترچه ای مخصوص انجام کارهای خانه تهیه کنید و فهرست کارهایی را که باید انجام شود با زمان انجام کار و فرد مسوول انجام آن را مشخص کنید. برای تمیز و مرتب نگهداشتن خانه همه باید باهم کار کنند. هیچ استثنایی وجود ندارد. کافی است بگویید حالا یکبار اشکال ندارد و لباس تان را روی مبل اتاق پذیرایی بگذارید،چند دقیقه نمی گذرد که مشاهده می کنید یک کلونی از لباس و شانه و کتاب در اطرافش جمع شده است. همه باید تمیز نگهداشتن خانه را تکلیف و وظیفه خودشان بدانند. یکی از راه های برقراری نظم و انضباط در خانه استفاده از تنبیه و تشویق است. مثلا اگر کسی وظایفش را بهتر از دیگران انجام داد باید این کار او مورد قدردانی قرار بگیرد و تشویق شود و برعکس کسی که نسبت به مسولیت هایی که به عهده اش بوده بی توجهی کرده باید جریمه شود و به عنوان تنبیه روز بعد وظایف بیشتری به عهده اش گذاشته شود. ● دقیقه های طلایی اگر برای انجام کاری زمان نامحدود داشته باشید تمام این برنامه ها ارزش خودش را از دست می‌دهد اما وقتی قرار است کارها طبق برنامه زمان‌بندی دقیق و فشرده انجام شود اهمیت ساماندهی و نظم و ترتیب مشخص می شود. بنابراین لازم نیست وقت زیادی صرف فعالیت های «پنجs» کنید. کافی است زمان های کوتاهی درنظر بگیرید که در آن تمام افراد خانواده با مشارکت هم کاری را انجام دهند. هر کس باید وظیفه‌ای را به عهده بگیرد و وظایف کاملا شفاف سازی شوند تا همه کاملا متوجه شوند که باید چه کاری انجام‌دهند. مثلا پدر آشغال ها را بیرون می‌برد، مادر ظرف ها را می‌شوید، بچه‌ها هم جارو و گردگیری می‌کنند وبه این ترتیب بعداز ۵ تا ۱۰ دقیقه مقدار زیادی کار انجام شده است.
7راز خوشبختی از کوروش کبیر: متنفر نباش"عصبی نشو"ساده زندگی کن کم توقع باش"همیشه لبخند بزن"زیاد ببخش 1دوست خوب داشته باش
زمینه‌های به تعویق انداختن کارها در محیط کاری عقب‌انداختن کارها عادت است اما اینکه در مورد امر مهمی تا لحظه آخر صبر کنید و بعد به آن بپردازید الزاما به معنای عقب‌انداختن کارها نیست! در واقع، وقتی پای امر اضطراری در میان است، برای آنکه کارتان را به‌درستی انجام دهید ممکن است به استرس نیاز داشته باشید. تا وقتی‌که در موعد مقرر کارهایتان را به اتمام برسانید و به اهدافتان برسید، مشکلی وجود ندارد. به تعویق افتادن کارها زمانی روی می‌دهد که پیامدهای منفی و تاثیر مهم کاری در بر داشته باشد. در زندگی عاطفی و شخصی، زمانی‌که انجام وظایف زندگی روزانه با مشکل روبه‌رو شود، تعویق افتادن روی می‌دهد. گاه افسردگی در قالب به تعویق انداختن مزمن بروز می‌کند. در این حالت فرد به جای آنکه کار امروز را به فردا موکول کند، مایل نیست هیچ عملی انجام دهد؛ از این‌رو تحت درمان قرار گرفتن ضروری است. مراحل به تعویق انداختن - باید کاری را انجام دهید که چندان برایتان خوشایند نیست اما از آن بهره‌ای عایدتان می‌شود. - ‌اولین بار بدون دلیل موجهی آن ‌را به تعویق می‌اندازید(امروز هوا خوبه، فردا کار را شروع می‌کنم). - متوجه مشکل می‌شوید زیرا کاری را که باید انجام می‌دادید، انجام نداده‌اید. - با تمام این حرف‌ها همچنان کار را به تعویق می‌اندازید. - احساس ندامت کرده، خود را سرزنش می‌کنید اما بعد از این احساس به‌دنبال بهانه هستید - هنوز کار را به تعویق می‌اندازید - بالاخره وظیفه را انجام می‌دهید...یا گاه هرگز آن ‌را به اتمام نمی‌رسانید. - در هر حالت، احساس گناه می‌کنید و قسم می‌خورید که دیگر وظیفه‌تان را به تعویق نیندازید. - ‌‌‌‌‌‌‌دوباره از سر می‌گیرید.
7راز خوشبختی از کوروش کبیر: متنفر نباش"عصبی نشو"ساده زندگی کن کم توقع باش"همیشه لبخند بزن"زیاد ببخش 1دوست خوب داشته باش
سلام شاهدونه عزیززززززززم خوبی؟ ایده‌های ساده برای رهایی از به تعویق انداختن کارها: شگردهای زیر می‌توانند به شما کمک کنند تا از این حالت رهایی یابید: • موعد‌های مشخصی را تعیین کنید. • زمان لازم برای انجام وظایف مختلف را دست کم نگیرید. • در هر حالت، یک قانون برای خودتان تعیین کنید: بیشتر از یک کار را به تعویق نیندازید. • موانع را پیش‌بینی کنید. در عمل‌، می‌توانید سعی کنید برای انجام یک کار به‌خودتان 5دقیقه وقت دهید و بقیه کارها را کنار بگذارید و دوباره آن‌را پیش ببرید. تکنیک دیگر آن است که وظیفه‌ای که باید به انجام برسانید را به واحد‌های کوچک‌تری که انجامش آسان‌تر است تقسیم کنید. مثلا برای مرتب کردن اتاق، یک روز کشوهای عقبی و روز بعد کمد‌ها را مرتب کنید. مهم آن است که شروع به کار کنید. «از کمک گرفتن از اطرافیان غافل نشوید و فراموش نکنید که به هر موفقیت کوچکتان پاداش بدهید» و فراموش نکنید که «فردا خیلی دیر است!» سعی کنید در چند مورد بخصوص حتما موفقیت هایی را کسب کنید تا انگیزه شما برای ادامه بیشتر شود . در برنامه روزانه تفریحات خود را منوط به انجام تکالیف و وظایف کنید و در صورت تنبلی خود را از آن تفریح محروم کنید. اراده خود را در موارد مختلف تقویت کنید. برای تقویت اراده در یک مورد لاز م است تا در بسیاری از زمینه ها تمرین کنید. و گاه از خواسته های خود هرچند موجه و بجا بگذرید. و گاه برنامه ای ثابت و روزانه را تنظیم و به اجرا درآورید . به خود قول دهید که هفته ای حدااقل دو برنامه به تعویق افتاده را به سر انجام برسانید
7راز خوشبختی از کوروش کبیر: متنفر نباش"عصبی نشو"ساده زندگی کن کم توقع باش"همیشه لبخند بزن"زیاد ببخش 1دوست خوب داشته باش
قربونت ..از صبح که بیدار شدم ظرفارو شستم مرتب کردم کابینتارو...یه کوچولو خونرو مرتب کردم...مرغ خریدم شستم جات خالی پلو مرغ درست کردم خوردیم...ولی لوبیا سبزامو پاک نکردم ....طفلک تو حامله هم هستی به شوهرتم میرسی
من برم یه کم به کارهام برسم حدود ساعت 6 دوباره میام شاهدونه جون هر روز منتظرتم من باید همیشه زور پشتم باشه تا کارهام انجام بشه اینجوری میتونم کلی کار انجام بدم مرسی دویت خوبم که وقت گذاشتی منتظرتم
7راز خوشبختی از کوروش کبیر: متنفر نباش"عصبی نشو"ساده زندگی کن کم توقع باش"همیشه لبخند بزن"زیاد ببخش 1دوست خوب داشته باش
عاقا منم هستم!! منم کلی کار نکرده دارم. مشکل من تنبلیه. اگه ازصب ساعت 7ونیم که شوهری میره سرکار نخابم، همه کارام حله. اما امان از خواب و تنبلی. تازه الان تو فرجه هام . امتحانتمم از 20 شروع میشه. نی نیمم که دیگه ماشالله... . ای خداااا . هیچ کی هم نیس کمکم کنه. لیست کارام: درس خوندن (بصورت کلی گفتم !!!) جاروزدن پله ها و دم در. لباسای دخملمو بشورم جوانه ماش و عدس بدرستم جزوه هامو تکمیل کنم همه جارو مرتب کنم ( رو تخت دخملمو خلاصه همه جارو) گردگیری اتو زدن لباسا و.... خجالت داره ولی واقعیته خخخخخ
گاهـــی ... نمیشـــــــه دســت از... دوســـــت داشتن یکــی برداشــت... حــــــــــــــــــــــتی وقتــــی ازش... دلخــــــوری...
سلام مامی دریا جان خوبی؟ خوش آمدی من فردا این تاپیک و میزارم و شروع میکنیم امشب هر جا که تونستی و تمیز کن و حتما یه کاری انجام بده شما هم کار زیاد داری اما با هم باشیم انجام میدیم مطمئنم
7راز خوشبختی از کوروش کبیر: متنفر نباش"عصبی نشو"ساده زندگی کن کم توقع باش"همیشه لبخند بزن"زیاد ببخش 1دوست خوب داشته باش
منم هستم فقط درگیر امتحانامم ولی رعنا خانم از دیروز خونه مرتبه ...... چند بار مرتب کردم ولی یه دقیقه ای .......
***ادم های ساده و مهربان خیلی خطرناکند !! کلاه که سرشان بزاری خدا کلکتان را میکند !!!***
منم برای فردا کلی برنامه ریختم تا انجام بدم انشاالله فردا شروع میکنیم و هر کاری و تمام کردیم میایم گزارش میدیم من با زدن این تاپیک حقی که به گردنم بود و ادا کردم و امشب تمام صلواتهایی که نذر داشتم فرستادم نفس راحتی کشیدم
7راز خوشبختی از کوروش کبیر: متنفر نباش"عصبی نشو"ساده زندگی کن کم توقع باش"همیشه لبخند بزن"زیاد ببخش 1دوست خوب داشته باش
2810
ارسال نظر شما

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت قوانین و مقررات نی‌نی‌سایت می‌باشید

2790
2778
2791
2779
2792