سلام دوست عزیز
هنگام عصبانیت و دلخوری ها یک گام به عقب بردارید و به ماجرا از دید نفر سوم نگاه کنید.
اعتمادبه نفس خود را افزایش دهید و برای خودسازی تلاش کنید. کسانی که برای خود احترام قائل نیستند، ضعیف و شکننده میشوند و با هر حرف و حرکتی از پا در میآیند. اگر خود را باور داشته باشید، دیگران نمیتوانند شما را بیازارند. خودآگاهی، خودگویی مثبت و شناخت دقیق از نقاط قوت و ضعف خود، منجر به تقویت اعتماد به نفس میگردد.
معایب دیگران را بپذیرید. هر انسانی ممکن است نقاط ضعف و معایبی داشته باشد. هیچ کس کامل نیست؛ خود ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم. هر کس ویژگیهای منحصر به فردی دارد و با دیگری متفاوت است.اگر انتظار داشته باشیم که دیگران همیشه مهربان و خوش رفتار باشند، پس با هر خطای آنان، آرامش ما به هم میریزد. پس بپذیرد که انسان جایزالخطا است. ضعف دیگران را بپذیرید و آنان را به خاطر خطایشان ببخشید.
دست از شخصی کردن هر موضوعی بردارید.اگر شما خود را در مرکز همه چیز بپندارید، تعجبی ندارد که مرتبا آزرده خاطر شوید. افرادی که تمام حرفها و رفتارهای دیگران را به خود نسبت میدهند و با نگرشی منفی در بارهی مسائل صحبت میکنند، ترجیح میدهند در جمع حضور پیدا نکنند و تنهایی را بیشتر میپسندند. در حالیکه تنها ماندن، گوشهگیری و فرار از موقعیت، حساسیت و احساس منفیشان را بیشترمیکند.این ذهنیت را که همه چیز در بارهی من است، کنار بگذارید. شاید کسی که با کلمات سخت شما را آزرده، در شرایط بدی بوده، تحت فشار و استرس روانی، ناآگاهانه در مکان و زمان نامناسب خود را تخلیه هیجانی نموده است. اما اگر در ارتباط با کسی هستید که مرتبا این کار را در مورد شما تکرار میکند، پس بهتر است که در روابط خود با او تجدید نظر کنید.
درک درست از کلام دیگران داشته باشید. دایره و فرهنگ لغات از فردی به فرد دیگر متفاوت است. نوع کلام و انتخاب واژه هر کس با دیگری مغایر است. افراد رویکردها و روشهای ارتباطی متفاوتی دارند و ممکن است متوجه نباشند که کلام یا رفتارشان، بیادبانه یا خشن بوده است. ممکن است مخاطب شما فردی مهربان بوده و قصد کمک داشته ولی از کلمات خوب یا لحن مناسبی برای بیان درست عقایدش استفاده نکرده باشد. وقتی سخن ناروایی میشنوید، به نوع نامناسب بیان افکارش و واژهها اهمیتی ندهید، نظرات و انتقادش را بشنوید و به نیت خوب و خوش قلبی او توجه کنید. جرو بحث نکنید. به خود برای بررسی دقیقتر و فکر کردن به موضوع بحث فرصت دهید. شما در روزهای بعد و با حفظ آرامشتان، بهتر میتوانید از خود دفاع کنید.
نوک پیکان انتقاد را به سمت کل شخصیت خودنگیرید. اغلب افراد حساس این اشتباه عمده را دارند، در حالیکه انتقاد متوجه یک جنبه منفی آنان است. هویت و شخصیت شما، از عقاید و نظرات شما متفاوت است. هر چه بیشتر دربارهی خصوصیات مثبت خود بدانید کمتر تحت تاثیر انتقاد ناراحت میشوید. بهتر است که بدانید افکار و عقایدتان، هویت اصلی شما نیست و چند عقیده و تفکر نمیتواند نشان دهنده کل وجود شما باشد. هر اندازه بتوانید عقاید و هویتتان را از هم تفکیک کنید، کمتر آزرده خاطر میشوید.
با ایجاد تغییرات در خودتان و تثبیت آن در وجودتان مطمینا دیگران نمی توانند با پافشاری اینکه تو همانی که هستی آزارتان دهند و اعتماد به نفستان را بکاهند.
ایام بکام🌹🌹🌹
تجربه شما
اولین نفری باشید که نظر میدهید