2794

سلام خدمت شما سروران عزیز، یه دختر دارم 28 ماهشه خیلی ترسو هستش مثلا پارک که میریم اصلا سرسره بازی نمیکنه و به شدت میترسه چیکار کنم ترسش کمتر بشه? سوال بعدیم هم راجع به حرف زدنشه خوب حرف نمیزنه ،جمله نمیتونه بگه دکتر هم بردمش واسش تست ABR نوشت ولی هنوز انجام ندادم به نظرتون لازمه و آیا دیر شده حرف زدنش؟ممنون میشم راهنماییم کنید

اطلاعات تکمیلی

سن32جنسیتمردشغلکارمندوضعیت تاهلمتاهل
پاسخ مشاور

مشاور روانشناسی کودک و نوجوان

 

با عرض سلام:

دوست عزیز در ادامه مراحل رشد گفتاری کودک را در خدمتتان قرار می دهم و آن را با شرایط فرزندتان تطبیق دهید:

 

یک سالگی:

اسم خودش را می شناسد،از هدایتهای همراه با ایما و اشاره پیروی می کند ( مانند بای بای)، یک یا دو کلمه را ادا می کند ،کلمات مختلط و اصوات نامفهوم تولید می کند، از اشارات ارتباطی استفاده می کند (مانند نشان دادن و اشاره کردن).

دو سالگی:

200 تا 300 واژه را به کار می برد، اکثر اشیای رایج را نام می برد،عبارات دو کلمه ای یا طولانی تر به کار می برد، از تعداد اندکی حروف اضافه (مانند در،روی...)، ضمایر (ما، تو، مرا)، حروف پایانی کلمات و حروف جمع استفاده می کند اما همواره آنها را به جا و درست به کار نمی برد، از دستورات ساده ای که همراه با اشاره نیستند پیروی می کند.

سه سالگی:

900 تا 1000 واژه را به کار می برد،جملات سه تا چهار کلمه ای می سازد که معمولا دارای فعل و فاعل هستند اما ساختار ساده ای دارند، دستورات دو مرحله ای را اجرا می کند، جملات پنج تا هفت سیلابی را تکرار می کند،اعضای خانواده می توانند تکلم کودک را درک کنند.

چهار سالگی:

1500 تا 1600 واژه را به کار می برد،داستانها و حوادث گذشته نزدیک را بازگو می کند،اکثر سوالات مربوط به محیط بلا فصل را می فهمد، از حروف ربط استفاده می کند (مانند اگر،ولی،زیرا)،معمولا افراد غریبه کلام کودک رادرک می کنند.

پنج سالگی:

2100 تا 2300 واژه را به کار می برد، در مورد احساسات بحث می کند،اکثر حروف اضافه مربوط به مکان (مانند بالا، کنار،به طرف و...) و زمان مانند (قبل،بعد، تا...) را درک می کنند،دستورات سه مرحله ای را اجرا می کند، اسم خودش را رونویسی می کند.

شش سالگی:

واژه ها را به وسیله کارکرد و اسنادها تعریف می کند،انواعی از جملات مرکب دارای ساختار مناسب را به کار می برد، تمام بخش های کلام را به کار می برد( مانند فعل، اسم، قید، صفت، حروف ربط و حروف اضافه)،تداعی حرف _صدا را در خواندن می فهمد.

هشت سالگی:

از خواندن کتاب های ساده لذت می برد،از لطیفه و معما لذت می برد،به راحتی مسایل و اندیشه ها را بیان می کند، درخواست های غیر مستقیم را درک می کند(مثلا وقتی کسی می گوید اینجا هوا گرم است، آن را به صورت درخواست برای باز کردن پنجره درک می کند.)، تمامی اصوات کلامی را به شیوه ای شبیه بزرگسالان تلفظ می کند.

در مورد ترسش شاید لازم باشد به روانشناس کودک مراجعه کنید.

سربلند باشید مثل شمشاد

تجربه شما

اولین نفری باشید که نظر میدهید
login captcha