مداخلات روان شناختی عمدتاً مبتنی بر آموزش به والدین و کودک است . در این خصوص یکی از مداخلات مبتنی بر کودک ، بازی های توجهی است . این نوع باژی ها بدین صورت است که به کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه ، آموزش می دهند اول توجه کنند و سپس عمل نمایند .
انواع بازی های افزایش توجه عبارتند از :
۱- توجه شنیداری : این بازی شامل گوش دادن به اصوات ، صداهای مختلف ضبط شده ، صدای خوردنی ها ، صداهای مربوط به تکان دادن اشیاء است که به کودکان آموزش داده می شد .
۲- توجه بینایی ، بازی ببین و بگو ، دیدن تصاویر کودکان و سپس بازشناسی آنها، بازی پیدا کردن اشکال .
۳- حافظه ی بینایی : که در این بازی کلیپ هایی برای کودکان نمایش داده
می شود . سپس پس از تمام شدن نمایش کلیپ ها ، سوال هایی در رابطه با همان کلیپ ها از کودکان پرسیده می شود . این باعث می شود که کلیپ بعدی را با دقت بیشتری تماشا کند.
۴- نگه داری و تغییر توجه : در این جلسه مربی به کودکان ، نگه داری توجه روی یک تکلیف و سپس تغییر توجه نسبت به فعالیت دیگر را آموزش می داد .
۵- اجرای دستورات به صورت مستقیم و معکوس : دانش آموز می بایست ابتدا دستورات را به صورت متوالی از اول به آخر اجرا کند ، سچس دستورات جدید را از آخر به اول به انجام رساند و پس از آن آموزش های جلسات قبل را تمرین کند .
۶- بازی چشم در چشم : کودک دست هایش را در دست های شما قرار می دهد و به چشمانتان نگاه می کند . از او سوال می پرسید و تا وقتی دست های کودک را فشار نداده اید ، او نباید پاسخ دهد .
۷- خودبازبینی : به کودکان یاد داده می شود که برای انجام تکالیف مختلف مانند نقاشی کشیده ، خمیربازی و … نیاز به چه وسایلی است ، وسایل خود را بازبینی نمایند .
۸- بازی های مربوط به حافظه مستقیم و معکوس : کودک می بایست ابتدا اسامی اشیاء ارائه شده به وسیله ی آزمون گر را به صورت مستقیم و سپس اسامی جدید را به صورت معکوس بیان نماید و بعد آموزش های جلسات قبل را تمرین کند .
۹- ساختن برج : به کودکان آموزش داده می شود ، مطابق الگوها نسبت به ساختن برج اقدام نمایند . خوب به تصاویر توجه کنند ، فکر کنند و سپس آنها را طراحی نمایند .
۱۰- هدف گیری : انجام بازی هایی مانند پرتاب توپ در حلقه ، دارت ، بولینگ .
۱۱- بازی بنشین و پا شو به صورت مستقیم و معکوس : دانش آموزان می بایست دستورات ناگهانی آزمون گر را فوراً به صورت دسته جمعی اجرا کرده و بعد از یادگیری ، آن را به صورت معکوس انجام دهند .
۱۲- بازی عبور از بین موانع : حرکت دادن توپ از بین موانع و مسابقه دو در حین عبود از موانع .
۱۳- بازی های تعادلی : راه رفتن با یک پا ، حرکت روی تیرک های چوبی ، پرش روی جایگاه های مشخص و حفظ
اگر با تکرار وانجام تمرینات بالا باز هم کودکتان در تمرکز مشکل داشت حتما با یک روانشناس کودک برای ارزیابی نقص تجه وتمرکز مشورت کنید
پاسخ سلام. مامان عزیز این موضوع میتونه دلایل متعدد داشته باشه و توضیحات شما کافی نیست. پیشنهاد میکنم تشویقش کنید و بهش انگیزه بدید. مراقب باشید در این زمینه بهش سخت گیری نشه.
پاسخ سلام ودرود ابتدا به شما تبریک میگم که به احساس خود واقف هستید خود اضطراب یک باز دارنده در عملکرد است و خیلی اسیب زا همه چیز درس نیست میتوان با اموزش. مهارت هایی به موفقیت های بالاتر رسیدولی این مستلز...
پاسخ سلام وقت شما بخیر برای داشتن اختلال یادگیری باید فرزندتان بررسی عمیق تر و تخصصیتری بشود ،بنابراین نمیتوان به این راحتی این لیبل را به او زد . اما نکتهی بسیار مهم این است که چنانچه خیلی شما او را ت...
پاسخ سلام. دوست عزیز با توجه به توضیحاتی که شما فرمودید نمیتوان به طور قطعی مشکل را تشخیص داد. ولی احتمال دارد مشکل فرزند دلبند شما اختلال یادگیری باشید. در اختلال یادگیری کودک علیرغم اینکه از لحاظ هوشی م...
تجربه شما
اولین نفری باشید که نظر میدهید