اون دسته از خانومایی که راجب نوره زدن شک داشتن و قبول نداشتن و سند خواستند از دریایی از احادیث راجب نوره چندتاش اوردم ببینید✅🌈👍
در چه روزهایی استعمال #نوره نهی شده است؟
✅پاسخ :به روایات زیر توجه فرمایید :
مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ قَالَ: قَالَ الصَّادِقُ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ يَنْبَغِي لِلرَّجُلِ أَنْ يَتَوَقَّى النُّورَةَ يَوْمَ الْأَرْبِعَاءِ- فَإِنَّهُ يَوْمُ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ وَ تَجُوزُ النُّورَةُ فِي سَائِرِ الْأَيَّامِ
📚من لا یحضره الفقیه ج١ص١٢٠
ترجمه : امام صادق علیه السلام فرمود :امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود :سزاوار است که شخص در روز چهارشنبه از نوره پرهیز نماید زیرا آن روز نحس مستمر است و استعمال #نوره در سایر روزها جایز است.
مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ رَفَعَهُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: قِيلَ لَهُ يَزْعُمُ بَعْضُ النَّاسِ أَنَّ النُّورَةَ يَوْمَ الْجُمُعَةِ مَكْرُوهَةٌ فَقَالَ لَيْسَ حَيْثُ ذَهَبْتَ أَيُّ طَهُورٍ أَطْهَرُ مِنَ النُّورَةِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ
📚کافی ج۶ص۵٠۶
ترجمه : به امام صادق علیه السلام گفته شد: بعضی از مردم می پندارند که #نوره در روز جمعه مکروه است! امام فرمودند :آنطور که تو فکر کرده ای نیست، کدام پاک کننده ای در روز جمعه از #نوره پاک کننده تر است؟
عَنْ حُذَيْفَةَ بْنِ مَنْصُورٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ يَقُولُ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ يَطْلِي الْعَانَةَ وَ مَا تَحْتَ الْأَلْيَيْنِ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ
📚کافی ج۶ص۵٠٧
ترجمه :حذیفه بن منصور گوید:شنیدم امام صادق علیه السلام می فرمود :رسول الله صلی الله علیه و آله در هر جمعه موی زهار (بالای عورت) و موی زیر (بین) دو باسن را نوره می کشیدند.
✅به روایت زیر نیز دقت شود :
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: السُّنَّةُ فِي النُّورَةِ فِي كُلِّ خَمْسَةَ عَشَرَ يَوْماً فَمَنْ أَتَتْ عَلَيْهِ أَحَدٌ وَ عِشْرُونَ يَوْماً (وَ لَمْ يَتَنَوَّرْ) فَلْيَسْتَدِنْ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لْيَتَنَوَّرْ وَ مَنْ أَتَتْ عَلَيْهِ أَرْبَعُونَ يَوْماً وَ لَمْ يَتَنَوَّرْ فَلَيْسَ بِمُؤْمِنٍ وَ لَا مُسْلِمٍ وَ لَا كَرَامَةَ.
📚خصال ص۵٠٣
ترجمه :امام صادق علیه السلام فرمود :سنت در مورد #نوره هر پانزده روز یک بار است پس کسی که بیست و یک روز بر او بگذرد و نوره استعمال نکرده باشد، باید با تکیه بر الله عزّوجلّ قرض کند و نوره استعمال کند و کسی که چهل روز بر او بگذرد و نوره نکشیده باشد، نه مؤمن است و نه مسلمان و کرامتی هم ندارد.
امام صادق، موى زیر بغل خود را در حمّام، نوره میکشید و میزدود و میفرمود: «از ریشه کَندن موهاى زیر بغل، شانهها را ضعیف میکند و بینایى را سست و کم قدرت میسازد».
ابی یعفور میگوید: در مدینه بودیم که میان من و زراره، در مورد تراشیدن یا کندن موهاى زیر بغل، بحث پیش آمد. من گفتم: تراشیدن آنها بهتر است. زراره گفت: کَندن انها بهتر است. آنگاه از امام صادق(ع) اجازه دیدار خواستم. در حالی که در حمّام، موزُدایى میکرد و موهاى زیر بغل خود را زدوده بود، به ما اجازه دیدار داد. به زراره گفتم: آیا (رفتار امام در نوره کشیدن) تو را بس است؟ گفت: نه؛ شاید او این کار را به جهتى انجام داده است که انجام دادنش براى من از آن جهت، درست نیست. پس امام(ع) پرسید: «درباره چه گفتگو میکنید؟». گفتم: زراره در مورد کَندن یا تراشیدن موهاى زیر بغل، با من مخالفت کرده است. من گفتهام که تراشیدن و زدودن آنها، بهتر است و زراره گفته است که کَندن انها بهتر است. امام(ع) فرمود: «تو به سنّت راه یافتهاى و زراره، بدان نرسیده است. تراشیدن انها از کَندنشان بهتر است و زدودن از تراشیدن نیز بهتر». سپس به ما فرمود: «[با نوره] موزدایى کنید». گفتیم: سه روز پیش این کار را انجام دادهایم. فرمود: «دوباره انجام دهید؛ چرا که موزدایى [با نوره]، خود، نوعى طهارت است».
امام کاظم(ع)
شَعرُ الجَسَدِ إذا طالَ قَطَعَ ماءَ الصُّلبِ ، وأرخَى المَفاصِلَ ، ووَرَّثَ الضَّعفَ ، وَالسِّلَّ ، وإنَّ النّورَةَ تَزيدُ فی ماءِ الصُّلبِ ، وتُقَوِّي البَدَنَ ، وتَزيدُ فی شَحمِ الكُليَتَينِ ، وتُسمِنُ البَدَنَ .
موی بدن چون بلند شود، آب کمر از جریان می افتد، مفاصل سست می شوند و ضعف و سل به دنبال می آورد؛ اما نوره آب کمر را زیاد می کند، بدن را تقویت می کند، بر پیهِ کلیه ها می افزاید و بدن را چاق می کند.